Парламентът прие на първо четене четири от общо пет законопроекта за изменение и допълнение на Закона за пътищата. Депутатите единодушно одобриха законопроектите на ГЕРБ-СДС, "Продължаваме промяната", "Възраждане" и "БСП за България". Отхвърлен беше този на "Демократична България".
Промените на ГЕРБ-СДС се с акцент върху потребителите. Те са насочени към ползвателите на платената републиканската пътна мрежа от собствениците на автомобили. Целта е съизмеримост между извършеното нарушение и наложената санкция, обясняват вносителите.
Когато при издаване на електронна винетка е допусната грешка при деклариране на не повече от три символа и/или липсва символ от регистрационния номер, вкл. на държавата, в която пътното превозно средство е регистрирано, се извършва корекция от съответните длъжности лица, след заявление за коригиране на грешно заявените данни, предлагат от ГЕРБ-СДС. Не се образува административнонаказателно производство, а ако има такова, се прекратява при извършена корекция.
Законопроектът на ПП отразява проблемите, които са повдигнати с множество жалби до омбудсмана на Република България, а именно натрупани огромни санкции, без уведомление на санкционираните, се казва в мотивите. Дава се и възможност за отстраняване на човешка грешка при плащане на винетна такса.
При установено движение по републиканската пътна мрежа, когато за съответното пътно превозно средство не е заплатена предвидената такса за ползването ѝ, водачът или собственикът могат да заплатят компенсаторно такса, за която се уведомяват по електронна поща или по друг подходящ начин, са записали от "Продължаваме промяната".
Проектът на левицата цели минимализирането на техническите грешки при функционирането на системата за заплащане на тол, както и осигуряване на справедливост при случаите, в които се установява неправилно или частично деклариране на тол данни. Предвижда се изрична процедура, чрез която собствениците или ползвателите на превозни средства, за които се дължи тол за ползването на платената пътна мрежа, да бъдат своевременно информирани за неправилно декларирани тол данни и респективно незаплатени тол такси.
"Възраждане" предвижда водачите, закупили дългосрочно винетка, да се известяват два пъти – четиринадесет дни и два дни преди изтичането ѝ по електронен път. Предупредителното съобщение да е безплатно, предлагат вносителите.
Петър Петров от "Възраждане" коментира, че идеята за уведомяване на гражданите, когато изтича краен срок за предоставена на тях услуга, не е нова. Така например се прави при платеното паркиране в общините.
Отхвърлен беше законопроектът на "Демократична България", който предвиждаше функциите на националните доставчици на услуги да бъдат разделени на свързани с винетки и свързани с тол. ДБ предлагаха също въвеждане на таван от 3% на комисионните за предоставяне на услуга за закупуване на електронна винетка; задължение за предоставяне на програмен интерфейс от АПИ за автоматично заплащане на винетки на компании с по-голям автопарк; забрана за рекламиране на сайтове за продажба на винетки в онлайн търсачки, както и възможност Министерският съвет да определи процент от таксите от отделни съоръжения по републиканските пътища да постъпват в бюджета на общината, в която се намират, отбелязва БТА.