Парламентарната икономическа комисия прие на първо четене Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за електронното управление, внесен от Министерския съвет на 11 ноември и отхвърли подобен проектозакон, внесен от депутатите Надежда Йорданова и Божидар Божанов. Председателят на комисията Мартин Димитров съобщи, че между двата сходни законопроекта има около десет различия.
Вносителят на отхвърления законопроект Божидар Божанов ("Демократична България – Обединение"), който е и бивш министър на електронното управление, изтъкна при представянето му, че служебният кабинет е доразвил проектозакона, подготвен от него и екипа му, направил е още едно вътрешно съгласуване и допълни, че между двата проекта на нормативни актове има малки разлики. Проектозаконът е внесен в първия работен ден на НС.
Законопроектът е обвързан с Плана за възстановяване и устойчивост. Сред материята, която се урежда с предложенията, е използването изцяло на електронни регистри в изпълнителната власт, предвижда се и общ процес по вписване, заличаване, удостоверяване на обстоятелства от електронни регистри. Друга мярка по Плана е свързана с уреждането на посредници при електронни услуги – "Български пощи", като уредбата не предвижда само това дружество, каза Божанов. Целта е хората, които не могат да ползват електронни услуги, да могат да ги заявят в най-близкия клон на пощите, а "Български пощи", за да могат да финансират тази дейност, ще събират такса в размер разликата между таксата за предоставянето по електронен път и таксата при предоставяне на гише. Въвежда се приравняване на служебните справки за данни към удостоверенията, допълни Божанов. Законопроектът предлага Министерството на електронното управление да създаде национална Схема за електронна идентификация, с което хората да могат да ползват безплатно всички електронни услуги.
Служебният заместник-министър на електронното управление Благовест Кирилов при представянето на законопроекта на МС разказа за различията между двата проектодокумента. Сред тях е предвиденото ресорният министър да утвърждава проектни предложения или дейности, както и изменения на проектни дейности, които са с прогнозна стойност по-голяма или равна на стойността на прага по съответната разпоредба на Закона за обществените поръчки.
Предлага се отпадане на текста за компенсации за намалени приходи от такси от общите разпоредби и вместо него се предлага: "във връзка с предоставянето от общините на административни услуги по електронен път с намалена такса, министърът на електронното управление предлага механизъм за определяне на размера на произтичащите от това компенсации". В отхвърления законопроект се предвиждаше да има компенсация на общините в рамките на общия процес по Закона за публичните финанси, като тя да бъде фиксирана спрямо броя спестени удостоверения, което може да се изчисли на база на служебните справки, отбелязва БТА.