Министър Алексиев от НС: "Лукойл" запази "Росенец" заради правителството на Кирил Петков

Булфото
share

"Лукойл" запази "Росенец" заради правителството на Кирил Петков, каза от трибуната на Народното събрание вицепремиерът и министър на транспорта Христо Алексиев.

Така той отговори на запитване на Мартин Димитров по казуса за пристанище "Росенец". 

В рамките на парламентарния контрол Мартин Димитров отбеляза, че служебното правителство е взело много важни решения без обществени обсъждания и без дебат в Народното събрание.

"Ключов въпрос за пазара на горива беше удължаването на концесията на пристанище Росенец". Според него е било редно да има обществено обсъждани и как това ще се отрази на пазара на горива.  От своя страна вицепремиерът Алексиев подчерта, че служебното правителство е поискало дерогация, защото тази концесия е трябвало да бъде прекратена на 10 октомври.

"Предходното редовно правителство взе решение за дерогация на суровия петрол, внасян от Русия. Логично е служебното правителство да не взима ключови решения. Служебното правителство е взело само решение за неприлагане чрез дерогация и непрекратяване на договора. Договорът на концесия нито е удължаван, нито е променян по някакъв начин", подчерта министърът.

Той обърна внимание, че терминал "Росенец", който е публична държавна собственост и товарната база на "Лукойл Нефтохим" са технически обвързани. 

Държавата предлага и фирмите да се възползват от помощ за високите цени на горивата

По думите на министъра е много трудно пристанището да бъде оперирано и от държавен оператор без съгласие с дружеството, защото една част от съоръженията са собственост на "Лукойл Нефотохим".  Според него в момента едно решение за прекратяване на концесия, би предизвикало нарушаване на нормалната работа на рафинерията, от там дефицити, а от там по-високи цени на горивата. Той уточни, че все още има възможност едно редовно правителство може само да спре договора.  От своя страна Мартин Димитров каза, че до 2011 пристанището е било държавно, т.е. значи може. "Вие, за да продължите тази концесия, би трябвало да сте проверили концесионното възнаграждение, което се плаща", каза Мартин Димитров. Той попита защо не са потърсили консултация с парламента по този въпрос. 

Христо Алексиев отговори, че са водени разговори за повишаване на концесионните възнаграждения, евентуално. Министърът призова да не се спекулира и повтори, че концесията не е удължавана. "Тази концесия в противен случай трябваше да бъде прекратена на 10 октомври и това щеше да предизвика хаос на пазара на горива. Искам това да е ясно. Имайте предвид, че по закон решения по отношение на концесиите, се взимат от Министерски съвет", каза Алексиев. 

 

Декември се споразумяваме с Румъния за мост над Дунав при Русе - Гюргево, така отговори Христо Алексиев на въпрос на Джевдет Чакъров от ДПС за възможността за трети мост над река Дунав между Силистра и Калараш. 

От своя страна Чакъров заяви, че въпросът за възможността за изграждане на мост над река Дунав между българският град Силистра и румънският град Калараш, се обсъжда вече десетилетия, но за гражданите на регионите около двата града отдавна не е въпрос.

Вицепремиерът Алексиев му отговори, че безспорно изграждането на мостови съоръжения между България и Румъния по протежение на река Дунав, е приоритет за всички. "И в момента за служебното правителство, и мой личен приоритет като министър на транспорта и съобщения.

Възможността за изграждане на мост между Силистра и Калараш е предвидена в подписания меморандум от 2029 гг. за разбирателство между правителството България и правителството Румъния", уточни министърът. 

 

„Български пощи“ работи на счетоводна загуба, стана известно от думите на служебния вицепремиер по икономическите политики и министър на транспорта Христо Алексиев, който е и принципал на дружеството, по време на участието му в днешния парламентарен контрол. 

От парламентарната трибуна Алексиев изнесе данни, според които по отчет до 30 юни т.г. „Български пощи" е реализирала приходи в размер на около 105 млн. лева, но е направила разходи от около 130 млн. лева, което означава, че националният пощенски доставчик е на счетоводна загуба.

Данните за деветмесечието също потвърждават тенденцията. Към 30 септември дружеството е реализирало приходи от около 155 млн. лева и 196 млн. лева загуби. 

Счетоводната загуба от цялата дейност през деветмесечието на 2022 г. е в размер на 41 685 000 лева, посочи Христо Алексиев. 

Сред причините за това, които изтъкна служебният вицепремиер по икономическите политики, са негативното влияние на кибератаката срещу дружеството, високите цени на електроенергията, външните услуги, които то използва, както и повечето разходи за възнагражденията на служителите. 

Отговорът на Христо Алексиев бе на въпрос от народния представител от „БСП за България“ Георги Свиленски, който го аргументира важността на питането с факта, че „Български пощи“ е едно от най-големите държавни предприятия, което покрива и обслужва повече от 5200 населени места, а в него работят 8633 служители. 

Водещи новини

Още новини