Днес е първият ден, в който имаме наш първи пилот, който вече е дипломиран като пилот на Ф-16. Това съобщи министърът на отбраната Драгомир Заков по време на парламентарния контрол в отговор на въпрос на Николай Дренчев ("Възраждане") относно процедурата за анализ и оценка на предложенията преди решението за придобиване на самолети Ф-16.
Николай Дренчев обяви, че ще сезира прокуратурата за похарчените 1,256 млрд. долара за самолетите и би направил същото и за настоящото правителство, ако постъпи по същия начин, както предишното, визирайки офертата за още осем Ф-16 за 1,673 млрд. долара. Стигнахме до едно крайно неработещо решение - до това парите да ги няма и самолетите също да ги няма, да са поръчани в несъществуващ завод и да чакаме неизвестно във времето и пространството кога ще получим някакви бойни способности, коментира депутатът.
Нека не внушаваме, че това са несъществуващи проекти и несъществуващи самолети, призова министър Заков. Заводът не е несъществуващ, каза той. Поточната линия стартира съвсем скоро, парите се намират в доверителна сметка и по моя информация, все още може би 90 процента от тях не са разплатени, каза министър. Заков обясни, че в международната практика няма случай, в който да се придобие оборудване и да се плаща след това, а обикновено се плаща в хода на придобиване. Когато се поръчва ново оборудване, то никога не е налично, то трябва тепърва да се произведе, допълни той.
Заков коментира, че епидемията от COVID-19 е създала проблеми с веригите на доставки и това се e отразило неминуемо на подобни производства. Той отбеляза, че е имало подобен казус и с РСК "МиГ" и компанията е платила неустойки, предоговорени са пет от договорите, за да могат да ги изпълнят.
Предложението на САЩ е избрано не само с оглед предлагания продукт - F-16 block 70, но най-вече с предлагания подход - придобиване на цялостна способност, т.е. самолет, въоръжение, обучение, резервни части, който е липсвал в другите две оферти, посочи министър Заков. Той отбеляза, че в другите две оферти въоръжението или част от него, или част от оборудването на самолетите е следвало да се придобие по отделни договори с други държави, в повечето случаи - отново със САЩ.