Разкриха схеми за стотици милиони при пътните ремонти по времето на кабинета "Борисов 3"

Булфото
share

Ремонтите са постоянен процес, който се изисква при поддръжката на всички пътища. Затова държавата всяка година отделя бюджет от 300-400 млн. лева за поддръжката. Този бюджет е на Агенция "Пътна инфраструктура" и задачата ѝ е мрежата да се поддържа в добра кондиция. Имаме магистрали, републикански пътища и общински пътища. Магистралите и републиканските пътища са ангажимент на АПИ, общинските са ангажимент на общините. Ангажиментът на АПИ е да се грижи 365 дни в годината за магистралите и републиканските пътища. Това каза на брифинг министърът на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова, предаде репортер на Novini.bg.

Ние заварихме 5-годишни договори с фирми за области. Сдруженията отговарят за пътната поддръжка. Договорите са сключени за срок от 2019-та до 2024 г. Спечелени са с обществена поръчка. Констатирахме финансови несъответствия. Например в област Х фирмата трябва да осъществява поръчката за 20 млн. лева, а със дадени задания от АПИ фирмата е извършила работа за 200 млн. лева. Ние заварихме дефицит. Всички дейности имат общ бюджет от около 400 млн. лева, а фирмите имат претенции за извършена работа за 1,5 млрд. лева. Тези пари не са осигурени в бюджета. Установихме, че тази практика е прилагана през 2018-та, 2019-та и 2020 г. Заварихме същата ситуация и през 2021 г. Фирмите започват с 400 млн. лева, допълнително им се дават задания до 1,5 млрд. лева и на края на годината парите им се отпускат с постановление на Министерски съвет. Така всяка година им се отпускат около 1,5 млрд. лева за пътна поддръжка, заяви Комитова.

След като се вгледахме в договорите, установихме неща, които не ни харесват. Основното – под прикритието на текущ и ремонт и поддръжка се прави основен ремонт на пътищата ни. Основният ремонт е два пъти по-скъп. Основният ремонт изисква по-дълги гаранции, а текущият по-малки. Установихме строителни дейности, които се извършват по-скъпо и с по-малък контрол за качеството и без гаранции, посочи регионалният министър.

Оскъпяването е с близо 2,6 пъти, без да има и необходимите гаранции, отбеляза зам-министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков.

Заместник-министър Иван Шишков съобщи, че е направена проверка на три от републиканските пътища. Единият е отсечката Ихтиман - Белово, за която през 2013 - 2014 г. е имало изготвен проект за основен ремонт, но той е направен като текущ ремонт, при който има минимална гаранция. Вторият път е Самоков - Ихтиман, който също има проект за основен ремонт, а е направен текущ и третият път с подобен ремонт е Камчия - Югово - Лъки.

Министерството е направило и анализ на ремонта на магистрала "Тракия", като за този обект през 2018 г. е предвидено да се направи основен, а не текущ ремонт и предвидената за целта сума е 95 млн. лева. През 2021 г. сумата, която се иска за изплащането на свършената дейност вече е 207 млн. лева. Практически имаме обърнато понятие основен ремонт и се извършва като текущ ремонт, каза Шишков.

76 обекта, които са били в Доклада на Агенция "Пътна инфраструктура" от края на 2018 г. са били описани като пътища в лошо състояние и за тях е трябвало да се прави основен ремонт за 370 млн. лева, но са били включени в програмата за текущ ремонт. По нея същите тези пътища струват 956 млн. лева.

ДНСК е направила проверка на всички пътища, които се ремонтират под рубриката "текущ" ремонт. Проблемите са общи и се доказва, че текущият ремонт е по-скъп от основния поради спецификата на тази дейност и при остойностяването на текущия ремонт цените са минимум два пъти са по-високи, а гаранцията е до пет години. Министър Комитова уточни, че гаранцията на ремонта на магистрала "Тракия" за асфалта е три години по договор, защото става дума за текущ ремонт.

 

Комитова обясни как са раздадени милиони на фирми без да е имало обществени поръчки

Водещи новини

Още новини