Проблеми с контрола за претоварени тирове по републиканските пътища. Камерите от тол системата ги засичат, но няма как нарушителите да бъдат глобени. В същото време Регионалното министерство планира скок на тол таксите именно за тежкотоварния трафик.
400 са камерите, които имат техническата възможност да следят в движение дали тировете са с извънгабаритен товар.
В писмена позиция до Нова телевизия от АПИ потвърждават, че имат проблем. Не могат да налагат санкции на нарушителите, защото не е предвидена законова възможност за това. Така единствено Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация” осъществява някакъв контрол. Спорно е обаче дали той е законен.
„По наредба 11 на МРРБ ние нямаме правомощия, но пък по Закона за движение по пътищата и Закона за автомобилните превози - имаме”, обясни изпълнителният директор на ИА „Автомобилна администрация” Бойко Рановски.
Въпреки противоречието, през първите девет месеца на тази година са засечени 166 претоварени тира.
„Имаме установени случаи с претоварвания от 10 тона, от 8 тона, което е недопустимо. Това унищожава пътищата и същевременно е опасно за всички останали участници в движението”, категоричен е Рановски.
От бранша са наясно с казуса.
„На практика контролът е това, което са заявили от Автомобилна администрация. Той е крайно недостатъчен”, смята Николай Рашков от Съюза на международните превозвачи.
На фона на занижения контрол - от Регионалното министерство планират промени, с които тол таксите за тежкотоварните автомобили да се увеличат. От там посочват, че тол системата е неефективна. И още – скокът на цените трябва да е за големите превозни средства, защото те рушат повече пътищата.
„Каквото и да е ревизирането на тол системата, то трябва да бъде направено след изслушване на бранша. Ние сме в сектора на услугите. Всеки един разход, който бъде сложен на индустрията императивно, той води до две неща – първо тези, които оцелеят, ще прехвърлят този разход в крайния потребител. Всички останали ще спрат да изпълняват дейност”, прогнозира Рашков.