Проверката на Министерството на регионалното развитие и благоустройството в държавното дружество „Автомагистрали“ е приключила и съвпада с доклада на сметната палата. Това заяви ресорният министър Виолета Комитова на съвместна пресконференция с министъра на икономиката Кирил Петков.
Комитова коментира, че докладът показва как дружеството е пренебрегнало пазарната икономика и конкуренцията, като даде пример с фирма, получила 100 млн. лв. аванс за една нощ.
„В нашето търговско дружество са били определени, примерно, 500 млн. лв. с министерско постановление за свлачища, определени са 84 обекта. Около половината от тези пари са раздадени на 25 фирми авансово през декември 2019 г. Към днешна дата, година и половина по-късно има изпълнен проект само по едно свлачище – на Рилския манастир“, обясни Комитова.
Тя допълни, че 83 свлачища към дата 1 юни са без разрешителни за строеж. Срокът на договорите им е 2-годишен, до края на 2021 г.
„Нашата тревога произлиза от това, че след като за година и половина не са били издадени проектите на хартия, в оставащите 6 месеца, в които има и зимен период, шансовете да се завършат тези проекти са минимални“, заяви регионалният министър и допълни, че такава схема се наблюдава и при строителството на магистрали.
Тя уточни, че 1,5 млрд. лв. са отпуснати авансово около 50 фирми. Според нея освен че няма обществени поръчки за въпросните проекти, цените на всяка услуга са били определяни по оферта на фирмата изпълнител.
„Цените в строителството се определят, след като проекта го има на хартия, с много планове, чертежи, изчисления, документи и количествено-стойностни сметки, в които пише – ще има бетон 100 кубика, желязо еди-колко си тона и т.н. Накрая това се превръща в една обща прогнозна стойност за съответния процес. Предприет е огромен инвестиционен риск да се раздават пари на фирми, които не са били необходими към 2019 г., тъй като не е имало готовност“, коментира регионалният министър.
Комитова заяви, че това са недопустими пропуски от страна на шефа на „Автомагистрали“ Стоян Беличев, който ще бъде отстранен от поста.
По думите на Кирилов проблемите в МИ и МРРБ са много общи – в сферата на магистралите и язовирите.
„Едни огромни дружества – „Автомагистрали“ и „Държавна консолидационно компания“, слушат като шапки, за да се избегнат обществени поръчки. Посоката оттук нататък няма да е просто да сме сигурни, че обществените поръчки са направени по честен начин, но има и компонент за икономическо развитие“, обясни министърът на икономиката.
Той допълни, че за 416 язовира – 82% от договорите са сведени до седем компании от ДКК. Петков обясни, че от тях има само десет завършени язовира, които не са пуснати в експлоатация.
„Тези 416 язовира могат да имат 416 проекта, 416 надзора и 416 компании, които да строят, това са над 1200 компании. В момента имаме седем. Тези 1200 компании можеха да се финансират през ББР“, уточни министърът на икономиката, цитиран от БТВ.