Заедно с министър Росен Желязков и още 16 външни и транспортни министри от 8 страни от ЕС изпратихме писмо до Европейския парламент, с което призоваваме евродепутатите да коригират настоящата версия на Пакета „Мобилност I“, който предстои да разгледат на сесията на 8 юли. Това съобщи вицепремиерът и външен министър Екатерина Захариева в официалния си профил във фейсбук.
"Според нас пакетът налага нови ограничителни и непропорционални мерки в ЕС. Практическата невъзможност за тяхното прилагане ще изключи някои държави от Единния пазар на ЕС и ще наложи значителни и вероятно непреодолими бариери пред други. Създава се риск от възникване на протекционизъм в ЕС, който ще намали конкурентноспособността на европейските производители и ще доведе до увеличаване на емисиите на въглероден диоксид", коментира тя.
И уточни: С колегите от Кипър, Естония, Унгария, Латвия, Литва, Малта, Полша и Румъния сме дълбоко загрижени за сектора на автомобилния транспорт, който бе силно засегнат от пандемията COVID-19, в него работят милиони граждани на ЕС. Разчитаме, че евродепутатите ще откликнат на нашия призив.
Министрите изразяват съжаление, че въпреки интензивните дискусии на всички нива през последните 3 години относно Пакета „Мобилност I“, някои разпоредби в него съществено са се отклонили от първоначалните цели, свързани с подобряване на социалните условия за шофьорите, осигуряване на ефикасност и устойчивост на автомобилния транспорт и поддържане на гладкото и правилно функциониране на Единния пазар на ЕС.
Пакетът „Мобилност I“ е създал голямо разделение между държавите членки в Съвета в ЕС, като 9 от тях са били против временното междуинституционално споразумение, подчертават министрите. Според тях не е била извършена оценка на новите разпоредби за въздействието върху околната среда и функционирането на Единния пазар на ЕС. Практическата невъзможност за прилагане на разпоредбите ефективно ще изключи някои държави от Единния пазар на ЕС и ще наложи значителни и вероятно непреодолими бариери пред други, категорични са министрите. Те алармират, че има риск от възникване на протекционизъм в ЕС, който ще намали конкурентоспособността на европейските производители и ще доведе до увеличаване на емисиите на въглероден диоксид.
Министрите призовават евродепутатите внимателно да разгледат предложените ограничителни мерки на пазара, сред които задължението камионите/тежкотоварните превозни средства да се връщат на всеки 8 седмици в държавата-членка на установяване, периода на „охлаждане“ при каботажни операции и разделяне на междутърговските транспортни операции.
„Призоваваме Европейският парламент да коригира настоящата версия на Пакета Мобилност I“, заявяват министрите. Те подчертават, че искането им се основава на дълбока загриженост за сектора на автомобилния транспорт, който е силно засегнат от пандемията COVID-19 и в който работят милиони граждани на ЕС.
„Разчитаме на вашето разбиране по въпроса по време на пленарната сесия, спазването на най-добрите практики в законодателството и готовността да допринесете за конкурентоспособността на Единния пазар на ЕС, фактическото прилагане на Зелената сделка и благосъстоянието на семействата, зависими от транспортния сектор“, казват в заключение министрите на 9-те държави от ЕС.