Министърът на финансите Владислав Горанов информира по време на парламентарния контрол, че в началото 2015 г. е разработена Концепция за облагане на хазартната дейност в България, която включва анализ на действащия режим на облагане в страната, на европейското законодателство в областта на облагане на хазартната дейност и анализ на моделите на облагане на тази дейност в другите страни от ЕС, според който е установено, че облагането с данък на брутната печалба е предпочитан модел на облагане на хазарта от страните-членки, а данъчната ставка е в зависимост от данъчната основа.
Той отговори на въпрос от страна на депутата Румен Гечев относно "нова концепция за облагане на хазартните игри", декларирана от министъра на финансите през м. март 2016 г. В разработената концепция е предложен нов режим на облагане на хазартната дейност на България, изтъкна още министърът и допълни, че във връзка с този нов режим са подготвени и предложения за промени в няколко закона, придружени с мотиви и оценка на въздействието.
Финансовият министър заяви, че моделът на облагане на брутната печалба е ефективен инструмент за намаляване на дела на нелегалната хазартна дейност. Той посочи, че моделът за облагане, включен в концепцията, изисква въвеждането на сложна система, която да се ползва от организаторите на хазартни игри за определяне на брутна печалба като данъчна основа и от приходната администрация за осъществяване на контрол, което би довело до значително увеличаване на административната тежест.
Министърът изтъкна, също и, че облагането на хазартна дейност в България винаги е било фокус на общественото внимание и всяка промяна в обема и вида на облагане подлежи на различни интерпретации за това дали това е най-подходящият и справедлив модел за хазартния пазар в страната. Поради тези обстоятелства разработената Концепция и нов модел на облагане на хазартната дейност не бяха представени на НС и беше запазен действащият модел на облагане в хазарта в България, който в много голяма степен се доближава до моделите на облагане на хазартна дейност в европейските държави с най-развит хазартен пазар и е съобразен със спецификите на националния пазар, каза министърът.
В отговор на допълнителен въпрос министърът посочи, че посочената норма в параграф 16 възлага опосредствана законодателна инициатива от страна на МС. Сами разбирате, че никой не може да бъде накаран насила да реализира законодателна инициатива, доколкото това е само право, а не задължение по Конституция, коментира министърът и допълни, че е разсъждавано по различните аспекти на облагане в страните от ЕС, но е преценено, че не се налага промяна на модела на облагане, предаде БТА. Той допълни, че през този период всеки едни депутат е имал възможност да предлага промени в режима на облагане и в предишни години подобни промени в Закона за хазарта са настъпвали.
По отношение на реализирането на наказателна отговорност министърът напомни, че компетентният орган е Прокуратурата, която, по думите му, работи активно по темата, свързана с незаконосъобразно поведение от страна на Комисията по хазарт. По въпроса за административната отговорност за действия на служител от НАП, министърът заяви, че при липса на доказана вина или нарушение на служебните му задължения, не смята, че трябва да се реализира подобна отговорност.