Николай Нанков: Някой трябва да поддържа пътя, да не останем само накрая с автомобила вкъщи

Кадър: БТВ
share

Няма нито един глобен от конфликтните зони, не само в София, но и в другите населени места. 174 от 265 общини в България са заявили в Агенция пътна инфраструктура знакът за винетка да бъде поставен извън урбанизирани територии. Някой трябва да поддържа пътя, да не останем само накрая с автомобила вкъщи. Разходът за винетка е най-ниският разход за придвижване от точка А до точка Б – 0,26 ст. на ден. Това коментира зам.-министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков в ефира на БТВ.

Той припомни, че от днес официално ще бъдат изключени от винетки спорните отсечки в Столична община. Според него протестите са били инициирани от хора, които са целели дестабилизация на системата.

Аврамова за тол системата: Тръгва от 1 март, но ограничено

Николай Нанков уточни, че всеки ден правителството разговаря с превозвачите за ТОЛ системата. Зам.-министърът беше категоричен, че тя няма да бъде отлагана – ще тръгне на 1 март с функционалностите, които се предлагат към момента. По думите му маршрутните карти, един от начините за отчитане на изминато разстояние от тежкотоварните автомобили, са абсолютно безплатни.

Той уточни, че те са по-бавен способ, отнема около 5-6 минути за попълване. Ще се разпространяват на ГКПП-та, в Областните пътни управления и партньорската мрежа. Другите два метода за толуване са GPS тракери и бордови устройства, именно последните предизвикаха напрежение сред превозвачите.

„Давам пример, автобус, който минава през България по сегашната тарифа от 1 ст. на километър. Ако приемем, че маршрутът е изцяло по толуван път – София-Бургас за една година е около 100 хил. км, става въпрос за 1000 лв. – 7% са 70 лв. Едно бордово устройство струва минимум 240 лв., отделно всички останали компоненти – обслужване от мобилните оператори, есемес известяване и др.“, уточни Нанков.

Тол системата тръгва от 1 март

Зам.-министърът посочи, че след преговори е намален обхватът на толуваните пътища от 10 800 на малко над 3000 км. Той допълни, че към момента са поръчани почти 9000 бордови устройства при старите условия, договорите им, обаче, ще бъдат анексирани и безплатно ще получат други.

„Знаем от какви ценови диапазони започнахме, знам какви са сега – за тежкотоварен автомобил над 12 т – 10 ст. на км, 1 ст. на автобус. Първоначалните разчети бяха за около милиард приходи. Сега годишният ни план е 450 млн. лв. от тол такси, ако не успеем в рамките на три месеца от старта на тол системата да съберем около 100 млн. лв. означава, че ще преразгледаме както обхвата на пътищата, така и тарифите“, допълни ресорният зам.-министър.

Нанков посочи, че за това са се разбрали с превозвачите още през януари и разчита да спазят думата си да не протестират, ако заложената сума не бъде събрана.

Експерт: Трябва да си плащаме за пътищата, за да спрем смъртта на пътя

„Това е най-важната реформа на транспортния сектор в рамките на настоящия мандат – леките автомобили да плащат по-малко от тежкотоварните, а не както е в момента – 1/3 от транспортната система да се издържа от тежкотоварните, включително преминаващите транзит“, коментира той и допълни, че се очакват около 300 млн. лв. приходи от винетки за леки автомобили. Така крайната сума ще достигне близо 700 млн. лв.


 

Водещи новини

Още новини