Днес обявяваме механизма за целенасочени маркетингови кампании и насърчаване на директни продажби на туристически пакети за дестинация България на целеви пазари през летния сезон. Чрез него ще бъде подпомогнат организираният туризъм и страната ни като конкурентна дестинация. Като начало той е с фокус върху Черноморието за периода 1 май - 31 октомври, като ще отразява реализираните нощувки на чуждестранни граждани в местата за настаняване от Единната система за туристическа информация (ЕСТИ). Това анонсира министърът на туризма Николина Ангелкова пред медии, представяйки детайли и начина на приложение на новия финансов механизъм, съобщават от пресцентъра на туристическото министерство.
Той ще се осъществява чрез маркетингови и рекламни кампании на целеви за България входящи пазари.
Участие в срещата взеха също представители на туристическия бизнес, туристически организации и представители на работодателите, сред които Полина Карастоянова - изпълнителен директор на Националния борд по туризъм, Митко Василев - главен управител на Германо-българската индустриално-търговска камара, Красимир Станев - изпълнителен директор на Албена АД, Добрин Иванов – заместник-председател на АИКБ, Сийка Кацарова - председател на Българския съюз по балнеология и СПА туризъм и вицепрезидент на Европейската СПА асоциация, Константин Бояджиев - главен изпълнителен директор на Галакси Инвестмънт Груп ООД, Любомир Стамболийски – търговски директор на Св. св. Константин и Елена холдинг АД и др.
Механизмът ще се осъществи чрез обществена поръчка с четири обособени позиции - пазар Германия (предвидени са като бюджет 5 млн. лв. без ДДС); пазар Великобритания - 2,5 млн. лв.); пазар Вишеградска четворка (Полша, Унгария, Чехия и Словакия – 3,75 млн. лв.); пазар Русия (1,25 млн. лв.). Инициативата е изключително прозрачна и съобразена с изискванията на Закона за обществените поръчки и Европейската директива за обществените поръчки. Документацията ще бъде публикувана и в Официалния вестник на ЕС. Така отговаряме на очакванията на туристическия бизнес за осигуряване на повече средства за национална реклама, подчерта министър Ангелкова.
Тя поясни, че финансирането на механизма ще е чрез Централния републикански бюджет в размер 15 млн. лв. с ДДС и става възможно благодарение личната ангажираност на премиера Борисов и министър Горанов към сектора като един от приоритетните за българската икономика.
През август миналата година министър- председателят съобщи, че 15 млн. лв. с ДДС могат да бъдат насочени от бюджета за стимулиране привличането на повече туристи през по-слабите летни месеци по Черноморието, акцентира министър Ангелкова.
Инициативата е изключително важна за запазване и разширяване на пазарните позиции на България като предпочитана дестинация за организиран летен/морски туризъм. Ще бъдат избрани изпълнители по всяка обособена позиция, които ще изготвят конкретни маркетингови дейности за онлайн и офлайн реклама в партньорство с представители на туристическия бранш - туроператори, които осъществяват продажби на туристически пакети за дестинация България на посочените пазари. Планираните маркетингови дейности задължително трябва да бъдат базирани върху обстойни пазарни проучвания с фокус летните пътувания с цел морска ваканция - идентифициране на целеви групи потребители, на водещи туроператори и др.
Предвидените суми ще бъдат усвоени само при доказан резултат - ръст на организирани туристически посещения през сезон лято 2020. Плащанията по договорите ще се извършват 15% авансово, а останалите 85% - след отчет от изпълнителя за конкретни постигнати резултати и одобряване от възложителя. Идеята на Министерството на туризма е механизмът да се приложи пилотно за Черноморието и ако се окаже работещ за повишаване броя на туристите, впоследствие да се разшири. С него се очаква притокът на туристи към страната ни да се увеличи с 200-300 хиляди, прогнозира министър Ангелкова.
През летния сезон - от юни до края на септември 2019 г., страната ни е посетена от над 5,4 млн. чужди туристи, посочи още тя. На всички пазари, с изключение на Русия, очакваме фалитът на най-големия британски туроператор „Томас Кук“ да даде отражение, включително и върху записванията за България, допълни министърът.
Освободен е потенциал, който трябва своевременно да бъде запълнен. Тя припомни многобройните си срещи с представители на големи туроператори от Германия и Великобритания, на които е било обсъдено гъвкавото запълване на тази ниша и по-активното предлагане на туристически пакети за дестинация България през лятото. Повечето от тези партньори са очертали прогнози за ръст на туристите си към България, което е възможност и за повече чартъри към страната ни, стана ясно от думите на министъра.
Тя повтори, че разчетите по механизма ще са различни за всеки от пазарите според спецификата им. Предвидените суми ще бъдат усвоени само при доказан резултат - ръст на организирани туристически посещения през лято 2020. Плащанията по договорите ще бъдат възможни след направен отчет от изпълнителя и приемане на резултатите от възложителя.
Изпълнителният директор на Националния борд по туризъм Полина Карастоянова заяви, че обявяването на този новаторски механизъм е втората по важност стратегическа стъпка в развитието на туризма ни след създаването на самостоятелното Министерство на туризма. Тя изказа пълната подкрепа на Националния борд по туризъм за успешната реализация на инициативата, която е силен знак на българското правителство в подкрепа на сектора. Това според нея е специфично ноу-хау и за други европейски страни.
Прави чест на Министерството на туризма, че започва по европейски начин да работи с тези средства и ефектът ще е положителен, коментира Красимир Станев, изпълнителен директор на Албена АД. Очаквам туристопотокът чрез механизма и с положителния подхода на правителството да се увеличи с 10 на сто за лятото на тази година, прогнозира той. Добрин Иванов, заместник-председател на АИКБ, също приветства старта на инициативата за насърчаване на директните продажби и маркетинговите дейности. Бизнесът в туризма работи в силно конкурентна среда и се залага предимно на инвестиции и повишаване качеството на услугите, но това не е достатъчно, заяви той и даде примери с практиката в други страни на Балканите, които ползват пряка държавна помощ. В това отношение България е ощетена, защото условията не са равни, но механизмът е добро начало, за да се обвърже финансирането с постигнатите резултати, и това ще насърчи конкуренцията, обобщи той.