Около 6000 километра автомагистрали, пътища първи клас и част от пътната мрежа втори клас, по която има сериозен международен трафик, се обсъжда да влезе в обхвата на тол системата. Това съобщи заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков пред журналисти в парламента, след като депутатите приеха на първо четене предложените от ГЕРБ промени за отлагане на търговската експлоатация на тол системата до 1 март догодина.
За категория Евро 1 камиони, движещи се по автомагистрали, с повече от 12 тона и повече от три оси, различните браншови организации предлагат тол таксата да бъде между 3 и 10 стотинки, съобщи Нанков. Той посочи, че Министерството е предложило в петък за тези моторни превозни средства ставка от около 36 стотинки на километър.
Няма да се вдига процентът за съответно отчисляване за доставчиците на услуги, напротив - ще намалява, коментира още Нанков и допълни, че в момента става въпрос за 7 процента от приходите.
С приетите на първо четене изменения в Закона за пътищата се променя и концепцията за функциите, които доставчиците на декларирани данни ще осъществяват в рамките на Електронната система за тол такси. Предвижда се тези доставчици да предоставят получаваните от тях данни за географското позициониране на своите клиенти на доставчици на услуга за електронно събиране на такси за изминато разстояние - национални доставчици и ЕУЕСТ доставчици, които да ги обработват и допълват до получаването на декларирани тол данни, използвайки техническите си системи, които позволяват това.
Олег Асенов, началник на отдел "Управление на информационните системи и инфраструктура" в Националното тол управление обясни, че промяната облекчава до голяма степен доставчиците на декларирани данни, тъй като те ще могат без да променят нищо в техническата си система да предоставят данните от GPS-ите директно на доставчиците на услуги. Това в никакъв случай не отменя ролята на Агенция "Пътна инфраструктура" като лице, събиращо пътни такси, отбеляза той и добави, че тук става дума за промяна единствено в механизма за изчисляване като модел на прехвърляне на данните между лицата, които имат отношение в декларирането.
С приетите изменения се предвижда изричен ред за възстановяване на надвнесени или недължимо внесени пътни такси. Предлага се възстановяването да се извършва по реда на Закона за държавните такси, който ред е значително по-бърз и ефективен от този по Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, пише БТА.