БДЖ планира поетапно обновяване на влаковете през следващите 15 години

Pixabay
share

Възможностите за поетапно обновяване на влаковете през следващите 15 години са обсъдени на кръгла маса днес. Темата на общественото обсъждане е "Закупуване на нов подвижен състав за нуждите на БДЖ и инвестициите в националната железопътна инфраструктура". Това съобщиха от Компанията.

Министър Росен Желязков приветства инициативата за общественото обсъждане, като отбеляза, че критичните коментари са по-положителни от поздравленията, защото точно те добавят стойност, за да се реализира една добра процедура. В много скоро време се надяваме за положителна тенденция, а не само да говорим за проблеми в БДЖ, е допълнил той.

Председателят на Съвета на директорите на "Холдинг БДЖ" ЕАД, Григори Григоров, представи приоритетите и възможностите на БДЖ за поетапно обновяване на влаковете през следващите години. На база направения анализ на съществуващото състояние на подвижния жп състав и необходимостите за пълното обезпечаване на ГДВ /график за движение на влаковете/ и планираните инвестиции в националната железопътна инфраструктура, предварителният план за осигуряване на нов подвижен състав е разделен на няколко етапа.

В първия етап до 2022 г. трябва да стартира интензивна ремонтна програма на дружеството за подемни и капитални ремонти на локомотиви, вагони и мотриси. С ремонта на 46 от мотрисните влакове Сименс Дезиро, ще се обезпечи движението на крайградските линии за следващите 12-13 г. В този етап са планирани и средно по 15 капитални ремонта на локомотиви годишно, включващи и технологична модернизация за скорост от 160 км/ч, като в тази връзка в момента се водят интензивни разговори с производителите от Шкода. Извършените ремонти ще осигурят поне 20 г. допълнителен експлоатационен ресурс на локомотивите.

Вторият етап е до 2030 г. и той предвижда успоредно с първия, на база на направените заключения и получените предложения в рамките на общественото обсъждане, до края на 2019 г. да стартира нова поръчка за доставка на 10-15 мотриси за средни разстояния, а след това и на 30 до 50 броя нови, съвременни вагона за 160 км/ч, които да осигурят висок клас услуга за клиентите на компанията. Посоченият подвижен състав ще обезпечи над 4000 места за пътуванията на средни и дълги разстояния с оптимизиран график на движение с цел предоставянето на конкурентна на автомобилния транспорт услуга, както като времепътуване, така и като комфорт. За транснационалните маршрути възможностите са запазване на състави от локомотив с отделни вагони предвид силната вариация и възможността за композиране, съобразно натовареността и необходимостта, или варианти с т.нар "пуш-пул" влакове, като се анализира с колко този тип подвижен състав би оскъпил проекта. Доставката на първата част от новия подвижен състав по първоначални проучвания и с оглед натовареността на световния жп пазар се очаква не по-рано от средата на 2023 г. Планираната инвестиция е в размер на повече от 100 млн. евро, разсрочена подходящо в рамките на 7 години, без да затруднява финансовото състояние на дружеството.

В периода на третия етап след 2030 г. се планира подготовка за поетапната подмяна на мотрисите Сименс Дезиро и на вагоните и локомотивите за транснационалните линии, които са достигнали крайния си експлоатационен ресурс.
 

Водещи новини

Още новини