На конференция в Брюксел с участието на над 400 представители на онлайн платформите, рекламната индустрия, журналисти и представители на академичните среди, българският еврокомисар по цифровата икономика и общество Мария Габриел представи първите резултати от прилагането на Кодекса за добри практики срещу разпространението на дезинформация онлайн от страна на подписалите го платформи. Това съобщиха от пресцентъра на представителството на ЕК у нас.
„Днес, около четири месеца преди изборите за Европейски парламент, отчитаме постигнат напредък. Подписалите Кодекса са започнали да го прилагат. Въведени са редица мерки, но все още обаче предстои много работа за постигането на по-измерими и конкретни резултати“, отбеляза Мария Габриел. Тя открои няколко основни слабости, които трябва да бъдат преодолени.
На първо място мерките, които платформите предприемат, следва да се прилагат във всички държави членки, а не само в някои.
Втора слабост е, че прилагането на тези мерки все още не се случва достатъчно бързо, особено с оглед на предстоящите европейски избори. В някои страни членки предизборните кампании започнаха, но мерките са обект на бъдещо приложение, уточни Габриел.
На следващо място, българският еврокомисар изрази притеснение от твърде тясната дефиниция на понятието „политическа реклама“.
Определянето на една реклама като политическа не трябва да е само тогава, когато тя идва от политическите партии, а трябва да обхваща много по-широк спектър от рекламодатели. Не на последно място, комисарят по цифровата икономика и общество обърна внимание на инструментите, с които разполагат потребителите за разпознаване на дезинформацията.
„Тези инструменти продължават да са недостатъчни. Там, където е необходимо, могат дори да бъдат създадени нови. Участието на потребителите остава крайъгълен камък в нашата политика за борба с разпространението на дезинформация“, отбеляза Мария Габриел.
Българският еврокомисар отправи послание за присъединяване към Кодекса и на тези платформи и рекламодатели, които все още не са го подписали. Тя привлече вниманието и върху това, че представителната асоциация на рекламодателите е подписала кодекса, но понякога чрез определени реклами косвено се финансира разпространение на дезинформацията.
„Нужно е да работим така, че да позволим на европейските граждани да имат достъп до обективна и висококачествена информация, която от своя страна да им осигури активно участие в обществения дебат, както и да могат да правят информиран избор. Днес призовавам всички - както платформи, така и други участници, за повече усилия за по-добра защита на информирания ни избор на следващите европейски избори”, каза Мария Габриел. Мониторингът на свършеното от платформите ще бъде ежемесечен в периода до месец май, като ще се съсредоточим върху определени индикатори заложени в кодекса. „Разчитаме да получаваме достатъчно детайлна информация, която да ни дава ясна и обективна картина“, заключи българският еврокомисар по цифровата икономика и общество Мария Габриел.