Очакваме тол системата да помогне за реализацията на нашия топ приоритет - подобряването на пътната безопасност. Тя трябва да осигури достатъчно средства, за да се подмени изцяло подходът в пътната поддръжка - от кърпеж на дупки към рехабилитация на компрометираните участъци. От нея ще се генерира значителен ресурс, който в последствие ще се влага устойчиво за подобряване на пътната инфраструктура в България.
Това е коментирала днес министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова при откриването на работна среща за управлението и оперирането на тол системите в Европа, съобщиха от от пресцентъра на МРРБ. В организирания от Агенция "Пътна инфраструктура" и Световната банка форум участват представители на Европейската комисия, изпълнителят на договора за въвеждането на тол системата у нас - "Капш трафик солюшънс", пътни експерти от Словения, Гърция, Словакия, Унгария и Белгия.
Според Петя Аврамова въвеждането на напълно нова система за таксуване по пътищата, свързана с използването на модерна технология, е голямо предизвикателство. Нямаме право на грешки и всички - правителството, обществото и партньорите по този проект, трябва да продължим да подхождаме все така отговорно към реализацията на посочените приоритети, е добавила тя. Промените в Закона за пътищата вече са приети от парламента, което означава, че работата може да продължи с ускорени темпове към следващите ключови етапи. Предстои допълване на цялата необходима законова база, която регламентира въвеждането на тол таксуване в България в съответствие с приоритетите и съгласно всички регламенти и изисквания на Европейския съюз и добрите практики в тази сфера.
Към АПИ ще бъде създадено Национално Тол управление, което ще се занимава изцяло с всекидневната оперативна дейност. В него ще работят 921 души. Те ще са с две основни роли. Около 240 ще се занимават с осигуряване на оперативните високотехнологични дейности на тол системата. Близо 680 ще са служители с контролни функции на терен по пътищата, е обяснила министър Аврамова. Като голямо предизвикателство тя е очертала определянето на таксите и обхвата на пътищата. Регионалният министър е заявила, че ще изисква тарифирането да бъде изчислено така, че да бъде разходооправдано и социално приемливо за тежкотоварния трафик в страната, да позволи България максимално да се възползва от географското си положение и да реализира максимален приход от транзитния трафик.
От 1 януари 2019 г. предстои като първи етап да се въведе електронна винетка и по този начин на всички шофьори да бъде предоставен удобен вариант за купуването й, без лепене на стикери по стъклата. Министърът е отбелязала, че електронните винетки ще са на същите цени като хартиените стикери, като ще бъде въведена и уикенд винетка за хората, които рядко използват републиканската пътна мрежа. Икономически най-изгодно за семейния бюджет, особено на активните хора, е да купуват годишни винетки от 97 лв., смята министърът. Тол таксуването за тежкотоварните автомобили над 3,5 т трябва да стартира от 16 август следващата година.
Регулярно и навременно ще представяме необходимата информация публично и разбираемо за всички заинтересовани - шофьори, собственици на автомобили и превозвачи, е посочила министър Аврамова и е апелирала за пълна мобилизация. На обществено обсъждане ще бъдат подложени тарифи, обхват на пътищата и специфични технически изисквания за тежкотоварните автомобили. Така ще може първо да се постигне максимално съгласие на всички заинтересовани страни и новостите ще бъдат предвидени навреме в дейността на съответните шофьори и фирми, смята новият регионален министър.