Учителските заплати трябва да са над средната за страната, заяви просветният министър (видео)

МОН
share

Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев представи основните приоритети на своя екип и новите заместник-министри.
Не знам дали е имало друга управленска програма с толкова силен бюджетен ангажимент върху образованието,  каза на пресконференция министърът

Следващите 12 месеца ще бъдем ангажирани с европредседателството. В МОН ресорният министър е Деница Сачева-Атанасова, заяви той.

По думите му приоритетите на МОН са заложени в управленската програма на правителството. „От тази програма се вижда, че образованието е изведено като стратегически национален приоритет. Не знам дали е имало друга управленска програма с толкова силен бюджетен ангажимент върху образованието. Това ни прави още по-отговорни да докажем ролята на образ за дългосрочното икономическо развитие на страната. Основният приоритет са решителните мерки за ликвидиране на неграмотността чрез образоване на всяко едно дете и ученик. България е изправена пред предизвикателството на намаляващ дял на работната сила, миграция и увеличаващ се дял на децата от уязвими групи, деца, чиито родителите са нисък образователен статус“, обясни Вълчев. По думите му рецептата е доста по сложна – трябва да се използват всички мерки и дейности за постигането на тази цел, но в опростения и вариант рецептата звучи така, че министрите и институциите трябва да работят заедно по обхващането и задържането на всяко дете в детска градина и училище. „Това е заръката и на министър-председателя. До края на юни ще предложим механизъм за междуинстуционална интеграция“, добави министърът.

Според него ключово е да обхванат всички деца, включително тези от уязвими групи, в задължителна предучилищна възраст на 5 години. „Предучилищната възраст е ключова за тяхното социално и емоционално, и най-вече езиково развитие“, добави Вълчев.

„Учителите са тези, които в най-голяма степен допринасят за подобряването на образователните резултати. Трябват ни добри и мотивирани учители, затова трябва да направим така, че да увеличим склонността на младите хора да се включат в педагогическата професия. Това не може да стане без увеличение на възнаграждението. Това беше заложено в управленските приоритети на управляващото мнозинство. Дадохме заявка, че това ще бъде изпълнено. Трябва да поддържаме учителските заплати над средната за страната, за да имаме увереността, че достатъчно млади хора ще се включат в учителската професия“, каза още Красимир Вълчев.

Учебници за 2 и 6 клас ще имаме с малко закъснение.

„Имаме 2 непосредствени предизвикателства – ОП „Наука и образование за интелигентен растеж“. Предизвикателството по първа ос за научни изследване е да се приведат всички процедури в срок и да стартират. Другото предизвикателство е осигуряване на учебници. На 15 септември ще имаме ученици за 1 и 5 клас. Учебници за 2 и 6 клас ще имаме с малко закъснение. Колко е малко – зависи от няколко неща. Графикът, който заварих в МОН, доста е амбициозен, е на 14 септември да имаме сключени договори“, обясни Вълчев. По думите му някъде ще ги доставят много бързо, другаде по-бавно, което зависи от отдалечеността на населеното място и издателството. „В част от училищата ще има към 30 септември. Очаквам след тази дата да са много малко“, добави той.
Според него имиграцията на младите образовани българи е най-голямата загуба на национален капитал. „Трябва да направим всичко възможно да ги задържим. Имаме намерение да разработим цялостни програми с работодателските организации“, подчерта Вълчев.

За областта на науката, той обясни, че е вкаран в МС проект на решение за одобряване на Национална стратегия за научни изследвания с хоризонт 2030 г. „С БАН ще работим по редица теми. В това число нови методи за преподаване, връщане на младите българи в страната“, уточни просветният министър.
Във връзка с агресията в учебните заведения, Вълчев коментира, че почти всички мерки, които обсъждат могат да помогнат за справянето с този проблем. „Няма единично решение или мярка, която мога да предложа с хоризонт началото на учебната година. Не може нито учителят, нито родителят сам да се справи. Ще работим за съвместни действия“, категоричен бе Красимир Вълчев.
Зам.-министърът Деница Сачева-Атанасова допълни, че ще търсят по-добро сътрудничество между образователната и социалната сфера. „Връзката между родителите и учителите е много трудна и има много проблеми, които трябва да бъдат решени“, каза още тя.

Водещи новини

Още новини