Работна група, последвана от среща на министрите през септември, ще ускори работата по проекта за железопътен коридор между пристанищата на Егейско море – Кавала и Александруполис и черноморските портове Бургас и Варна.
За това се договориха днес министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски и министърът на инфраструктурата, транспорта и мрежите на Гърция Христос Спирдзис, съобщиха от пресцентъра на министерството на транспорта. Двустранната среща се състоя в рамките на третото заседание на Съвета за сътрудничество между правителствата на двете държави. Като следваща стъпка се предвижда двамата транспортни министри заедно да проучат възможностите за финансиране на проекта по линия на Европейския съюз.
Интермодалният товарен транспортен коридор между българските пристанища Варна и Бургас и гръцките пристанища Кавала и Александруполис с евентуална връзка към пристанище Русе на река Дунав ще бъде алтернатива на преминаването на товари през Босфора. Проектът предвижда и два логистични центъра в Александруполис и Бургас. Двамата министри бяха категорични, че реализирането на товарния коридор “Sea2Sea” би дало възможност за подобряване на транспортните и икономическите връзки между България и Гърция.
Министър Московски каза още, че текстът на Споразумение за трансграничния железопътен трафик между Българи и Гърция е готов и е изпратен на Европейската комисия за съгласуване. Това споразумение е от особена важност за двете страни, а и за Европа като цяло, тъй като решава проблеми по цялостното изграждане и интегриране на Трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T). След евентуално подписване и ратифициране на споразумението, европейските железопътни предприятия ще получат равноправни условия за извършване на трансгранични услуги.
Проблемът с блокадите на границата от гръцки фермери и загубите на българския бизнес отново бяха тема на разговорите между двамата транспортни министри. Министър Московски заяви, че такива действия са неприемливи, сериозно възпрепятстват дейността на българските пътни превозвачи и водят до значителни финансови загуби за тях. Двамата министри бяха на общо мнение, че в следващите разговори по темата, трябва да бъдат привлечени и представители на транспортния бранш на двете страни.