Въвеждане на услуги от типа „Епизоди от живота“ и „Събития от бизнеса“ предвижда проект „Трансформация на модела на административно обслужване“, съобщиха от правителствената пресслужба.
Вместо традиционното предоставяне на различни самостоятелни услуги от различни институции, при услугите от типа „Епизоди от живота“ и „Събития от бизнеса“ те се групират от гледна точка нуждите и очакванията на потребителя (физическо или юридическо лице) за обезпечаване на обичайни и често срещани състояния и събития (раждане на дете, промяната в заетостта, заболяване, покупка на недвижим имот, стартиране на бизнес и др.). При този вид обслужване, с едно взаимодействие с институциите потребителят може да инициира две или повече отделни административни услуги. Така на практика ще бъде поставен край на посредническата роля на заявителите на услуги между отделните администрации, тъй като няма да им се налага да заявяват всяка услуга поотделно, а самите администрации ще са тези, които ще осигурят нужната вътрешна интеграция помежду си. Данните в момента сочат, че при 63% от извършваните административни услуги от гражданите и бизнеса масово се изисква да предоставят информация, която вече е налична в различните държавни служби и администрации. Новите услуги на практика ще спестят време на всеки, който има нужда да получи документ или удостоверение по различен бизнес или личен повод.
Проект „Трансформация на модела на административно обслужване“, който се изпълнява с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Добро управление“, има за цел подобряване на организацията и поддържане на регистрите в държавната администрация като се унифицира предоставянето на най-често използваните вътрешно-административни услуги от повече от 60 основни регистъра. Изпълнението му ще позволи да се набележат бързи и конкретни мерки за премахване на нормативните пречки за въвеждане на комплексно административно обслужване.
Проектът е първа фаза на промяна на настоящия модел на обслужване, като в обхвата му се включват надграждане на две стратегически информационни системи и пилотно внедряване в 50 администрации на централизиран механизъм за служебно заявяване и издаване на удостоверения. Това е стъпка, която ще позволи да започне подготовката за създаване на единни центрове за административно обслужване, предвидени в Стратегията за развитие на държавната администрация до 2020 година.
Предвижда се още и пълен преглед на съществуващите регистри, режими и услуги, за да може администрациите да улеснят гражданите и бизнеса.
Управлението на проект „Трансформация на модела на административно обслужване“ е поверен на екип от експерти от администрацията на Министерския съвет, а изпълнението му трябва да приключи до края на месец март 2017 г. Той се реализира с партньорството на Националното сдружение на общините в Република България и е на обща стойност 4 507 300 лева.