Близо 1 млрд.лв. са усвоени по Оперативна програма „Регионално развитие“ 2007-2013 г. за рехабилитация и строителство на пътища в страната. С пускането на 13,5-километровия участък от Северната скоростна тангента се спасяват всички средства по програмата, която приключва успешно.
Това обяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова, която участва в официалната церемония по пускане на движението по новопостроения участък на тангентата.
Павлова изказа благодарност на всички институции, строителите и надзора за положените усилия. „Направихме и невъзможното за пет месеца. Преди пет месеца бяхме тук на гола поляна, а сега имаме 13,5 км 8-лентов участък, напълно готов и завършен с Акт 16 и разрешение за ползване. Изпълнени са всички условия на проекта въпреки, че никои не вярваше, че ще се справим“, отбеляза тя, цитирана от пресцентъра на МРРБ.
Министър Павлова подчерта, че благодарение на усилията и мащабната работа са спасени 180 млн. лв. по ОП „Регионално развитие“ 2007-2013 за проекта.
По думите й участъкът е изключително важен, защото съкращава движението, прави го безаварийно и безконфликтно в тази част на столицата. Министър Павлова увери, че в началото на следващата година ще бъде довършени строителните дейности по съвсем малък участък от под 3 км на тангентата, който в съществената си част е завършен.
Според нея Северната скоростна тангента ще допринесе за развитието на тази част на столицата, защото новите пътища винаги водят бизнес и инвестиции, развитие на икономиката, а това значи повече работни места и прогрес занапред.
Регионалният министър изказа благодарности и към фирмите – строители за денонощната работа в последните дни и седмици, за да може проектът да е факт.
Трасето на Северната скоростна тангента, с обща дължина 16,5 км, преминава през шест землища на територията на София – Требич, Илиянци, Бенковски, Малашевци, Орландовци и Враждебна. Началото на участъка е при км 0+000, който се намира западно от Софийския околовръстен път (СОП), на около 1.1 км след разклона за с. Мрамор. Краят на участъка е при пътния възел тип „пълна детелина” на СОП на 1.1 км след новото начало на АМ „Хемус”.
По дължината на трасето са разположени 7 напречни връзки и 5 пътни възела - пътен възел „Булевард Рожен”; пътен възел „Булевард Илиянци”; пътен възел „Булевард Чепинско шосе”; пътен възел „Източна тангента” и пътен възел „Софийски околовръстен път – АМ ”Хемус”. Трасето преминава над 3 реки – р. Какач, Владайска и Перловска река, и 6 канала, пресича 20 електропроводи и газопроводи и 20 водопроводни и канализационни мрежи.
Изграждането на Северната скоростна тангента е от изключително значение за трафика в района на София. Тя не е част от Трансевропейската транспортна мрежа, но осигурява свързаност между няколко коридора от нея. Пресичат се три коридора от общоевропейските транспортни коридори - № IV, VIII и Х. Това от своя страна води до значително натоварване по отношение на трафика, тъй като през тях се осъществяват множество международни превози от и до Гърция, Румъния, Македония и Сърбия, преминаващи през територията на България.
Освен това в потока от автомобили по околовръстния път на София се включва и трафикът от АМ „Хемус“, АМ „Тракия“, път I-6, път I-8 и множество други второкласни и третокласни пътища. Това води до особено тежко натоварване по сегашния Софийски околовръстен път II-18.
Изпълнител на строително-ремонтните дейности е Консорциум „ХПВС-ССТ“, в който участват: "Хидрострой" АД, "Пътни строежи - Велико Търново" АД, "Пътинженерингстрой - Т" АД, "Пътстрой Бургас" ЕООД и "Водстрой 98" АД. Стойност на договора за СМР: 180 млн.лв. с ДДС; Изпълнител строителен надзор: Обединение „СЖС ТЕХНОС - СЖС БЪЛГАРИЯ", в който участват „СЖС България“ ЕООД, гр. София и „СЖС Технос С.А.“, Испания. Стойност на договора за строителен надзор: 882 000 лв. с ДДС;
На церемонията присъстваха премиерът Бойко Борисов, кметът на София Йорданка Фандъкова, министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски, зам. –министърът на регионалното развитие и благоустройството и председател на Управляващия орган на ОП „Регионално развитие“ Деница Николова, председателят на УС на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Лазар Лазаров и др.