"България и нейните производители на храни са в крак с времето, работят по съответните процедури и сме на осмо място в ЕС по храни със защитени географски наименования". Това каза днес министърът на земеделието и храните Десислава Танева на среща с производители в МЗХ, на която бяха представени български продукти и вина със защитени наименования.
Страната ни стартира процедурата още през 2011, като пред нас са страни с много по-големи традиции като Италия, Франция, с над 900 защитени наименования, посочи министърът. По думите й постигнатото от нас е гаранция за традиционно качество, такова, каквото България е имала през годините. То подлежи на много строг контрол, подчерта земеделският министър.
България е с общо 74 храни със защитени географски наименования, като 7 от тях са храни, регистрирани със защитено географско указание. Първи в списъка е "Горнооряховски суджук", следван от емблематичното за България "Розово масло". В списъка на регистрираните храни с традиционен и специфичен характер са още филето "Елена" и кайсерования врат "Тракия".
В процедура са още две храни, една от които е позната говежда пастърма и троянската луканка. Министър Танева пожела на тези производители, които са в процедура, тя да приключи бързо. "Ако в началото, когато българските производители са стартирали процедурите, са минавали три години до вписването им в регистъра на ЕС, сега вече за последните вписвания е минала една година", подчерта министърът.
Тя каза още, че големият брой храни с вписани географски наименования страната ни дължи на виното - с над 54 региона, пише БТА.
"По мое виждане, те са секторът, който по административен капацитет е успял най-добре да се възползва до момента от това, че има вписани толкова много вина в регистъра. Това е позволило те да направят и стъпки за разширяване на своето пазарно присъствие у нас, в Европа и в трети страни", коментира Танева. По думите й България има много голям потенциал, ако не да достигнем първенците в този регистър, то с достатъчно многото традиционни храни, които да се впишат в този регистър и производителите им да участват в различни промоционални програми. По този начин те разширят пазарния си дял и част от него да включва и вътрешния пазар, благодарение на алтернативния туризъм, коментира още земеделският министър.