4000 свободни места в армията, липсват обучени кадри

Булфото
share

Свободните места в 30-хилядната ни армия са 4000, а от тях 1200 са за офицери, обяви пред в. „Труд“ военният министър Николай Ненчев.

Той призна, че е притеснен от намаляване на числеността на армията, тъй като за определени дейности се чувствало липса на обучени кадри. Ненчев смята, че ще се справи с парите от бюджета за заплати на военните до края на годината.

Министърът обяви, че ще започне ремонт на руските транспортни хеликоптери МИ-17, тъй като бил много впечатлен от тях, след като видял с очите си как гасят пожари.

В края на 2014 г. обществената поръчка за ремонт и за възстановяване летателната годност на 4 хеликоптера МИ-17 на стойност 20 млн. лв. беше спряна от Министерството на отбраната. На 24 октомври в протокол на комисия от военното министерство се казва най-общо, че фирмата, поканена за изпълнение на поръчката, е собственост на офшорна фирма и няма право да участва в обществени поръчки.

Комисията беше поканила за участие единствено фирма „Авионамс" АД. Това е бившият военен завод ТЕРЕМ „Георги Бенковски"-Пловдив, който беше приватизиран преди четири години.

В обяснителните си бележки комисията обясняваше, че чрез търговския регистър са установили, че мажоритарен собственик на „Авионамс" АД е дружество „Хедж Инвестмънт България" АД. На 6 март 2012 г. от Корпоративна търговска банка съобщават официално, че банката увеличава капитала в дружеството с 900 акции по 1000 лв.

В документите на военната комисия бше записано още, че мажоритарен собственик на „Хедж Инвестмънт България" АД е фирма „EFV International Financial ventures" LTD, която е регистрирана на Британските Вирджински острови.

Според Закона за икономическите и финансовите взаимоотношения с дружества, регистрирани в юрисдикции с преференциален данъчен режим, който беше приет през лятото, фирми в офшорни зони няма право да участват в обществени поръчки.

През декември 2011 г. фирма „Дунарит" АД, която също е близка до Цветан Василев, купи от МО шест хеликоптера МИ-17, които по-късно бяха ремонтирани в ТЕРЕМ - „Георги Бенковски"-Пловдив.

Обществената поръчка беше обявена през май месец. Тогава стана ясно, че в заданието могат да участват само българските фирми ТЕРЕМ "Летец" и бившият ТЕРЕМ "Георги Бенковски"-Пловдив (сега "Авионамс"), тъй като през лятото на 2012 г. България и Русия подписаха споразумение за ремонт и за възстановяване летателната годност на хеликоптерите МИ-17 и МИ-24 и тези два завода получиха лицензи.

В момента българските ВВС имат над 20 хеликоптера: 12 "Кугър", 3 "Пантер", 6 МИ-24, 4 МИ-17, 6 "Бел" и няколко приземени МИ-14.

Водещи новини

Още новини