"Като се фокусира върху пътищата, правителството на ГЕРБ избра съвсем видимо и измеримо средство за оценка както на успеха, така и на провала. Политическите залози са високи. (...) ГЕРБ очевидно предпочита магистралите, но пътуването вероятно ще е дълго и "ще друса".
С тези думи зам.-посланикът на САЩ Сюзън Сатън разказва за първоначалните намерения на новото правителство в София в поверителна дипломатическа грама до Вашингтон. Документът от 8 декември 2009г. със заглавие "България: Правителството се заема с пътищата" е сред публикуваните от WikiLeaks в началото на септември почти 3500 съобщения от кореспонденцията на Държавния департамент.
"Министърът на регионалното развитие Росен Плевнелиев очевидно е заложил репутацията си на това ГЕРБ да спази обещанията си за пътищата", казва американският дипломат. Тя е поела поста на втори човек в посолството от средата на 2009г.
"През последните десетилетия не е завършена нито една магистрала, въпреки обещанията на няколко правителства и наличието на фондове от ЕС", се припомня в грамата.
"България е единствената страна от ЕС без завършена магистрала, а в периода 1990-2006г. са построени само 150 км, т.е. под 10 километра годишно и то въпреки наличието на финансиране от ЕС."
В текста се казва още, че "кабинетът на Бойко Борисов превърна магистралите в приоритет и смело обещава да довърши три до края на мандата си през 2013г. Това означава строеж на над 200 км нови магистрали за 4 години само от едно правителство, което би било безпрецедентен успех в България". Сатън обаче допълва, че за успех се изисква политическа решимост и ръководство, както и борба с традиционната злоупотреба с договори за строеж и поддържане на пътища.
Особено се изтъква липсата на административен капацитет за усвояване на големите средства по фондовете от ЕС в Национална агенция "Пътна инфраструктура" и се изброяват скандалите с шефа й Веселин Георгиев по времето на правителството на Тройната коалиция.
Като пример се дава сагата около Магистрала "Тракия" - строителството й започва през 1975г. и до края на 2009г. са завършени едва 240 от общо 360-те й километра. Сатън посочва, че провалът с "Тракия" основно се дължи на непрекъснатата злоупотреба със средства в особено големи размери.
Според американския дипломат "състоянието на пътищата е един от най-видимите резултати на годините слабо управление и корупция в България". Шосетата се поддържат зле, задръстени са и са сред най-опасните в Европейския съюз, а от тях се плакват и местните, и чужденците, допълва тя. "Там, където има магистрали, те започват и свършват опасно, в резултат на което се получава хаотична смес от магистрали и двулентови шосета."
"Дупки с размера на трабант са нещо обичайно, ремонтите рядко са извършват бързо, а светофарите са тук-там. Ситуацията се влошава от недовършената и неадекватна система на магистралите, както и от агресивните шофьори. В резултат България има едни от най-високите в ЕС показатели за смъртност по шосетата - около 150 души на 1 милион жители,т.е. два пъти над средното в Евросъюза. И докато броят на загиналите в ЕС намалява значително през последното десетилетие, в България той остава един и същ, пише в. "Дневник".
Една от причините е бързото увеличаване на личните автомобили и на трафика от Турция и Гърция към ЕС, изпреварващ подобряването на пътната инфраструктура и особено на магистралите. Резултатът са задръствания и колони от ТИР-ове по криволичещите двулентови пътища, което изнервя и вбесява много шофьори."
Заместник-посланикът на САЩ описва доста колоритно хаоса по българските пътища.
"Опасността се допълва от смесицата от стари и нови коли по пътищата. Вносни джипове от най-висок клас прелитат край лади, които едва могат да качат посочената на знаците скорост. Като добавите и каруците и кравите, мотаещи се по Околовръстното шосе на София, получавате рецепта за бедствие.
В същото време водачите на луксозни коли само подхранват културата на безнаказаност като нарушават правилата и карат безразсъдно, без да се боят от глоби или да плащат рушвети, когато полицията ги спре."