За мен не остана да направя първа копка, на „Белене” – три, на Шипка – три, на „Марица” – Костов беше направил първа копка, на „Горна Арда” пак първа копка, за „Люлин” – първа копка.
Това казва премиерът Бойко Борисов пред министрите на правителственото заседание в сряда, при обсъждането на точката за обявяване за път с национално значение на участъка от Русе до Кърджали, стана ясно от стенограмата на Министерски съвет. Преди това регионалният министър Росен Плевнелиев е обяснил пред министрите за прословутия „тунел под Шипка” с думите, че проектът за тунела под Шипка е на японската компания „Сумитомо” от 1982 година. На този тунел под Шипка са направени три първи копки. „Три първи копки и баир”, казва Плевнелиев по адрес на бившите управляващи Станишев, Димчо Михалевски и БСП, които казват колко много проекти са оставили на следващото правителство.
„И аз съм специалист вече в тази област, в България има пет транспортни коридора, най-европейски транспортни коридори. Даже тук като погледнете от прозорците ще видите, че римляните първото, което са направили тук, пътят най-хубаво се вижда - с белите плочи отдолу. И там, където са минали и са направили пътища, до ден днешен около тях има градове, проспериращи и казват „Тук преминава римският път”. От тези пет европейски транспортни коридори България има най-много – пет. Другите имат по четири, по три, по два, а ние имаме пет. Най-ценното нещо на нашата държава е, че е на кръстопът и за това сме и толкова брулени, но ценното, от което може да се изкара дивидент за държавата това е, че е на кръстопът. Най-точната дума, която определи Плевнелиев са „затапени”. От петте коридора нито един не започва и завършва да премине през цялата територия на България”, казва Бойко Борисов.
„Не искам да ви убеждавам в приемането на тази точка, но искам да си представите, ако след няколко години вече, когато е готово и като се премине по „Дунав мост 1”, защото тогава ще бъде готов и „Дунав мост 2”, от Русе през Бяла, през Полски Тръмбеш, през Велико Търново, представете си, четири лентов път, Дебелец, Дряново, Габрово, там вече преминава тунела под Шипка, си го представете, Казанлък, Стара Загора, Средец, слизаме надолу към Димитровград, Хасково, Черноочене, Кърджали, Момчилград, Маказа и влизаме в Гърция. Представете си, че карате по четири лентов път. Това разстояние ще се преминава сигурно за час и половина, защото ще се пресече на пряко България. Сега това разстояние, ако трябва да го преминете, ви трябва един ден. Представете си какво ще става като стоки, товари и развитие на региона, и особено ако можеш по „Тракия” или по „Хемус” да се включиш в този четирилентов път. Дянков, кофинансиране и всичко от сега да се помисли, ние сме го правили като съвещание, но кофинансирането на тези проекти. Това е новата съвременна България, ако искаме да си я представим как изглежда. Всичко друго след това ще се нареди около тези пътища. Така, че когато говорят, че не се яде асфалтът, тях просто ги и яд, че не са направили нищо и знаят, че когато това бъде направено и стане факт, ще остане за хората и в следващите десет, петнадесет, двадесет години ще дава плодове на следващите поколения”, казва Бойко Борисов.