Правителството се отказва да строи 7 магистрали и 7 скоростни пътя

share

АПИ е подготвила стратегия за пътна инфраструктура до 2020 г. Това заяви от парламентарната трибуна министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева. В момента се обсъждат от експерти, но има нужда от сериозна доработка, смята тя.

Необходимо е реалистичен план с конкретни проекти и цифри във връзка с различните източници на финансиране – от бюджета или заемни средства. Няма национален документ с който се поема ангажимент за строеж на 7 магистрали и 7 скоростни пътя до 2020 г., не разполагам и с документ от Европейския съюз, който да гарантира финансиране, заяви Терзиева.

В момента АМ „Тракия“ и „Люлин“ са изцяло изградени, както и пътния възел Яна и част от Струма, отчете Тезиева. Цялостното завършване на АМ „Струма“ е с планиран срок до 2022 г. Отделните лотове между Дупница и Благоевград трябва да завърши до март 2015г., Благоевград-Сандански през Кресна е 2022 г. Лот 4 Сандански-Кулата е юли 2014 г.

По АМ „Марица“ участъкът Оризово-Димитровград е юни 2014 г., а Димитровград-Харманли февруари 2014 г. По АМ „Хемус“ участъкът Ябланица-Велико Търново е 150 км, но в момента няма осигурено финансиране. При наличието на средства строежът ще се гарантира между 4-5 години. За АМ „Черно море“, която свързва Варна и Бургас няма налично финансиране. При осигуряване на пари проектът ще се реализира за 4 г.
Автомагистралата, която ще свързва Калотина и София е разделена на различни етапи. Първият участък от Западната дъга, ще приключи през юли 2014, докато втория участък е в подготовка. Индикативният срок е юни 2015. Северната скоростна тангента е с одобрена апликационна форма, а прогнозната дата за завършване е юни 2015 г.

Скоростните пътища Видин-Ботевград е разделен на два проекта – Е-79 – Видин-Монтана ще се изгражда през втория програмен период 2014-2020 г за три години. Вторият участък Враца-Мездра-Ботевград при финансиране ще се изгради за две-три години, отчете Терзиева.

Общият бюджет за пътната мрежа достига 2,5 млрд. Евро, които не могат да се осигурят само от ЕС. Само по ОП „Транспорт“ бюджетът е 1,8 млрд евро, който включва Лот 3 на АМ „Струма“, пътят Видин-Монтана, участъци от АМ „Хемус“ и тунела под Шипка. Безвъзмездната помощ е 482 млн евро от Кохезионния фонд. Бюджетът на приоритетната ос дори при 50 % съфинансиране ще достигне 963 млн. евро, каза Терзиева.

Димчо Михалевси призова Терзиева до началото на февруари да представи пред Народното събрание да представи стратегията, както и тригодишната финансова рамка.

Водещи новини

Още новини