Президентът Георги Първанов издаде указ за обнародване на Закона за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване, приет от Народното събрание на 26 юли 2011 г., въпреки многобройните му несъвършенства, съобщиха от прессекретариата на президента.
Според държавния глава връщането на закона за ново обсъждане от народните представители, които до края на месец август са във ваканция, ще засегне интересите и очакванията на някои категории граждани.
На първо място, ще пострадат вдовците/вдовиците, които очакват от началото на септември да получат увеличени от 20 на 26.5 на сто добавки от пенсията на починалия си съпруг/съпруга.
На второ място, ще бъдат засегнати неправомерно получилите (според управляващите) обезщетения за отглеждане на дете майки, защото с приетия закон им се опрощават дължимите и възстановяват вече платените лихви.
Поради тези причини държавният глава не се възползва от правото си да наложи отлагателно вето, въпреки че приетите промени не само не отговарят на обществените очаквания, но е възможно да предизвикат значимо обществено недоволство сред пенсионерите. Президентът Георги Първанов счита, че с този закон не се помага на нуждаещите се от социална закрила пенсионери, майки, болни, работещи в тежки условия на труд и други категории лица, а само на част от тях.
Вече две години пенсиите не са увеличавани и индексирани и поради инфлацията те реално намаляват. Така, вместо адекватна грижа и закрила от държавата, пенсионерите са принудени да плащат допълнително високата цена на кризата и неспособността на управляващите да се справят с нея.
Държавният глава многократно е заявявал, че категорично не приема политиката на управляващите да не прилагат от началото на техния мандат действието на разпоредбата на осигурителния кодекс, която предвижда всички пенсии да се осъвременяват ежегодно по т. н. швейцарско правило - с процент, равен на сбора от 50 на сто от нарастването на осигурителния доход и 50 на сто от индекса на инфлацията през предходната календарна година.
Необходимо е да се напомни, че предложението от 25 октомври 2005 г. на президента Първанов, направено на кръглата маса "Пенсионната реформа в България – постижения, проблеми, перспективи", за въвеждане на швейцарското правило, беше подкрепено от организациите на пенсионерите, правителството и неговите социални партньори и прието с консенсус от политическите сили като възможно най-справедливата формула за индексация на пенсиите. С нея реално се защитават пенсионните доходи на всички пенсионери, не се създава противопоставяне и напрежение между възрастните хора и тя е подходяща даже и в условията на криза, защото изисква сравнително малък и поносим годишен ръст на бюджетните разходи за индексация на пенсиите.
Вместо това, сега предизборно се увеличават доходите само на една част от пенсионерите - на вдовците и вдовиците. Държавният глава е убеден, че мнозинството от самотно живеещите възрастни заслужават и следва да бъдат подпомогнати приоритетно. Но има и редица други групи пенсионери, които са крайно нуждаещи се и изнемогват в условията на криза, поради което неминуемо ще възникне остро напрежение и противопоставяне между самите пенсионери. Защото, например, увеличение няма да получи семейство, в което и двамата съпрузи получават минимални или много ниски пенсии. При равни други условия, увеличение няма да получат и самотните възрастни, които не са се женили, както и тези, които са се развели или са съжителствали с починалия без брак, въпреки че те не са по-малко нуждаещи се.
С преходните и заключителните разпоредби на приетия закон се опрощават лихвите за неправомерно получени от майките обезщетения за отглеждане на дете, ако до шест месеца от влизането на закона в сила лицата погасят изцяло главницата по задължението си. Освен това, за вече погасените дългове Националният осигурителен институт ще възстанови платените лихви, ако лицата подадат искане в едногодишен срок от влизането на закона в сила.
Държавният глава смята, че с приетите мерки не може да се разреши създаденият през последните две години нормативен хаос с т.нар. неправомерно получени обезщетения за гледане на деца, настанени в детски заведения и не може да се преодолее напрежението, което се създаде сред майките. Нещо повече - с приетите разпоредби проблемът ще се задълбочи.
Защото от една страна очакванията на потърпевшите майки са да се опростят не само лихвите, а и главницата. От друга страна, това решение противопоставя майките на други социални групи, които също са получили неправомерно пенсии, болнични, обезщетения за безработица и др., и които също могат да поискат да им бъде опростена или върната лихвата. Включително и за отдавна изплатени задължения.
Със Закона за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване се прави опит да се поправят и някои грешки и закононарушения, допуснати през декември миналата година при приемането на т. н. пенсионна реформа.
Така например, в закона са включени разпоредби във връзка с Решение № 7 на Конституционния съд от 31 май 2011 г., с което беше обявен за противоконституционен § 4а от Преходните и заключителните разпоредби на Кодекса за социално осигуряване.
За съжаление, отново се приемат временни и необмислени разпоредби, вместо да се търси по-трайно и по-справедливо законово решение при ранното пенсиониране на работещите в по-тежки условия на труд, които се осигуряват допълнително и във фонд "Пенсии" на НОИ, и в допълнителните задължителни пенсионни фондове.
Необходимо е да се припомни предложението на държавния глава от 21 декември м. г., че по-доброто решение е при ранното пенсиониране НОИ и професионалните пенсионни фондове да плащат пропорционална част от общата пенсия, която да съответства на времето и/или на размера на направените вноски във всеки от тях. Защото не бива да се забравя, че до 2000 г. по-високите вноски се превеждаха изцяло в НОИ, а и сега това се прави частично. Би било крайно несправедливо от определена дата (независимо от коя), единствено фондовете да плащат ранните пенсии или само НОИ да продължи да плаща.
В заключение президентът подчертава, че решението за обнародване на промените в осигурителния кодекс в този му вид, въпреки многобройните несъвършенства и оспорими разпоредби, е един необходим компромис заради интересите на изброените категории лица. Той призовава управляващите още от началото на бюджетната година да предвидят индексация на всички пенсии и да предприемат трайни и ефективни мерки за разрешаване на проблема с майките и с ранното пенсиониране на работещите в по-тежки условия на труд.