"Българските граждани и всички европейски граждани имат достъп до всички документи на Европейската комисия (ЕК). Априори няма изключени от публичен достъп никакви документи. Документите, след 2003 година, без изключение се качват на интернет-сървъра на ЕК", каза в интервю за предаването на БНР „12+3” Зинаида Златанова, ръководител на представителството на Европейската комисия (ЕК) в България.
„Трябва да разделим документите на публикувани и непубликувани. До непубликуваните документи също имат достъп гражданите, това е важно да се знае, чрез едно писмено искане, което се отправя до ЕК за документа, който ги интересува”, каза Зинаида Златанова. След 2003 година онлайн публикациите са много удобни за ползване. Но дори и да нямате достъп до компютър или до интернет, може да се свържете с представителството на ЕК или с някой от центровете, които са в страната и да поискате помощ, за да получите това, което ви трябва.
„Няма категория документи, която по дефиниция да е изключена от правото на достъп, дори и класифицираните документи. Така че това означава, че всеки вътрешен документ на комисията може да бъде поискан, който не е бил финализиран. Има случаи, в които може да бъде изключен документ от публичен достъп или да не се предостави такъв, но това се решава случай по случай. Това се случва, когато има засегнат по-висш интерес, като междудържавни отношения”, допълни още Зинаида Златанова.
Когато искане за достъп бива отхвърлено или комисията не отговори в определения срок, гражданинът може да поиска комисията да преразгледа решението си. Ако отказа бъде потвърден, се дава информация как може да се обжалва.