Старите и повредени маршрутки ще бъдат спирани от движение, за да се предотвратят нови инциденти като случаят със запалилия се по пътя към Витоша бус, който преди дни едва не взе човешки жертви. Пълната проверка на изправността на маршрутните линии в столицата е наредена лично от столичния кмет Йорданка Фандъкова, съобщава в. "Монитор".
Тя стартира от днес и ще продължи през следващите няколко седмици, а самите бусове ще се проверяват преди тръгване, при пристигане и дори при спирането им на междинни спирки. Ще се следи и за нарушения, свързани с техническото състояние и документите на превозните средства и водачите. При констатиране на неизправност превозните средства ще бъдат спирани от движение до отстраняването на неизправността, като фирмата превозвач ще бъде задължена да осигури друг технически изправен бус, който да поддържа линията.
„Възложил съм на колегите от Автомобилна администрация да направят проверка на фирмите превозвачи и да проверят техническото им състояние. Всяка маршрутка, която не отговаря на техническите данни, ще бъде спирана веднага от движение. Ще бъдем безкомпромисни в действията си”, обясни зам.-кметът по транспорта Любомир Христов.
Само за първите 8 месеца на годината в столицата и страната са се запалили 36 автобуса на градския и междуградския транспорт. Статистиката сочи, че в над 90% от случаите причината за възникване на пожарите е самозапалване вследствие на техническа неизправност – обикновено късо съединение в електрическата инсталация.
Като част от мерките срещу инциденти от кметството са възложили на експерти от Центъра за градска мобилност да актуализират наземния транспорт в столицата. „ В началото на другата година със сигурност броят на маршрутките ще се намали. Тези промени се налагат главно заради пускането на втория лъч на метрото”, обясни Христов.
Маршрутките ще бъдат заменени с малки и удобни автобусчета, които ще превозват хората до даден квартал до станциите на метрото, както и до основните спирки на градския транспорт. Идеята е да останат само тези линии, които обслужват селата, както и трасета, по които няма удобен градски транспорт и маршрутката е единственият превоз.
Пускането на метрото в столицата дава видими резултати. Според разчетите на превозвачите след пускането на подземната железница от „Обеля” до „Младост” броят на хората, които ползват маршрутки, е намалял с 60 на сто, а не с очакваните 30 процента. От 49 маршрутните линии са останали 24, а самите превозвачи прекратиха част от договорите си. Закриха се линии 4,19, 23, 24, 25, 26, 28, 30, 36, а 1 и 46 се сляха.