И кметските избори не успяха да запазят цената на билетчето. Въпреки предстоящия вот половината градоначалници в страната вдигнаха тарифите за превоз с градски транспорт, пише в днешния си брой в. "Стандарт".
Първи заради по-високите от седмица цени на горивата скочиха билетите в Русе. С повишението от 10 стотинки крайдунавският град се изравни по цени със София. От началото на май русенци броят по левче и за една спирка возене.
Навръх Деня на труда и за благоевградчани поскъпна билетчето за автобус. Пътуването в рейсовете вече струва 80 стотинки. Повишението от 15% обаче на практика влезе в сила от вчера. Близо 2 години двете фирми - "Пътнически превози" и "Бистрица 96", не вдигнаха стойността на услугата.
"Увеличението на горивата обаче бе основната причина за нашето решение. Поскъпването на билета за градски транспорт бе неизбежно. В Благоевград до момента пътуването с рейс бе с една от най-ниските цени в цялата страна", обясни за "Стандарт" шефът на "Пътнически превози" Петър Демерджиев. Според него пътникопотокът в последната година е намалял с 10% заради увеличената безработица. Това също ударило по приходите на двете транспортни фирми. Демерджиев уточни, че преди няколко месеца пак заради скъпите горива са били увеличени с 10% и цените на междуградските линии. Така билетът от Благоевград до Гоце Делчев поскъпна от 9 на 10 лева.
Общинарите в Добрич също взеха тежкото решение да повишат цените на билетите. Реално поскъпването в областта удари най-ненатоварените дестинации - селата. С около 50 стотинки средно се увеличиха билетчетата до близките и далечните махали. Превозвачите оскъпиха и пътя до морето по някои от дестинациите с около 10 на сто, съобщи управителят на автогара Добрич Валентин Василев. Той добави, че причината за скока е увеличаването на разходите на фирмите, извършващи превоз. Увеличението на междуселищните превози в Добрич бе предшествано от увеличение и на цените на градския транспорт, като билетчето скочи с 25 на сто и стигна левче.
Уплашен от конкуренцията пък, основният превозвач в Старозагорската община "Автобусни превози" настоятелно поиска разрешение да увеличи цената на билетчето за градския транспорт от 80 стотинки на 1 лев. Основният аргумент на частната фирма бе, че поскъпналите горива и резервни части буквално са я изправили пред фалит.
След като официално получи картбланш от общинарите да вдигне цената, превозвачът обаче изведнъж се отказа сам от намерението си. "Ние обявихме, че тролейбусният транспорт, който се обслужва от общинска фирма, няма да вдига цените на билетите, и явно са се уплашили, че няма да издържат на конкуренцията", предположи зам.-кметът на Стара Загора Белчо Белчев. По същата логика въпреки нарасналите разходи на този етап не са увеличени и цените на междуселищните превози в общината. Така общинската управа и старозагорци на практика се убедиха колко важно е транспортът и другите комунални услуги да не бъдат в ръцете на един-единствен монополист.
Засега единствено София и Сливен успяват да удържат на повишените цени на горивата и да не пипат тарифите на градския транспорт. Според експерти от кметствата не горивата, а намаленият брой пътници са в основата превозвачите да не издържат в кризата.
В Сливен общината е отчела 40% по-малко пътници в градския транспорт. Подобен спад е незапомнен, коментира за "Стандарт" изп.-директор на общинската фирма "Пътнически превози" Калина Димитрова. Затова компанията е поискала промяна в цената, но общинарите отказаха да гласуват решението. Въпреки че фирмата е на ръба на фалита, цената за транспорт в Сливен остава една от най-ниските в страната - 70 стотинки.