Аз вярвам в българския съд. На неговите плещи лежи голяма отговорност в момента. Такъв наказателен процес, като този срещу 13-те имами в Пазарджик, обвинени в пропаганда на антидемократична идеология, нито една европейска страна не е имала. Целият арабски свят следи какво се случва в момента тук. Това заяви в предаването "Денят започва" на БНТ Михаил Иванов, преподавател в НБУ. Трябва да се осланяме на разумността и адекватността в случая, допълни той.
Аз не смятам, че ще се стигне до присъди, коментира Павел Павлович, ръководител на катедрата по арабистика в СУ. Според мен делото е обречено и не се базира на сериозни основания.
По думите на Михаил Иванов, шариатът не е чужд на българската правна система. От сто години мюсюлманската общност се ръководи от постановленията в шариата. Но в България не е допустимо и е несериозно да се мисли, че може да се наложи шариатска държава, категоричен бе той. В християнската религия има едно правило – всяка власт е дадена от бога. Къде тук се различават ислямът и християнството? Разбира се, в нашата държава има разделение на властите. Но не можем да осъдим хората за това, че в исляма се възприема, че властта е от бога, което е и в много други религии.
Според Павлович, тук опираме до естеството на исляма и на шариата. Те не се разбират и не се тълкуват, както трябва. Ислямът е религия, която не разделя светското от духовното. В този смисъл всички институции в съответната държава, били те политически, съдебни и образователни, се градят на една база. За исляма религията стои над всичко. При нас религията е отделена от държавата, религията е отделена в самостоятелна ниша. В шариата такова нещо не може да има, защото се базира на две неща – Корана и пророческите принципи. По думите на специалиста, ислямът се смята за коректив на всички религии, че е над другите религии и може да коригира грешките им.
Трудно ми е да кажа, че тук има клетка на нелегалната организация "Ал-Уакф-ал-Ислями", която проповядва верска нетърпимост. В съзнанието на хората това звучи страшно. Когато говорим за клетка, хората настръхват. Аз мисля, че нападението на партия "Атака" над джамията бе акт на междуверско напрежение, каза той.
Павлович коментира, че българските органи и служби, свързани с националната сигурност, би трябвало да имат определен интерес към подобни организации, но той трябва да бъде професионален - да видят кой и какво се проповядва и от къде идва финансирането им. „Уакф“ означава, че се поддържа от дарения на хората, каза той.
Според преподавателя в СУ, салафистка школа няма. Това са всъщност „принципите на праведните предци“. Салафизмът е фундаментализъм, но не в лош смисъл. Просто той обмисля себе си чрез миналото, като се води по Корана и традицията на пророка. Ако обаче се докаже, че това движение е насочено срещу конституционните принципи на държавата, това вече е лошо и подсъдимо, каза Павел Павлович, като обаче допълни, че до присъди за подсъдимите имами няма да се стигне.