Коментар на Елена Кодинова, журналист, преводач, преподавател по английски език, известна блогърка и авторка в социалните мрежи. Тук тя коментира скандалната постановка „Оръжията и човекът” в Народния театър, чиято премиера се състоя снощи и предизвика още и още разпри и разделения в обществото ни.
„Изгледах "Оръжията и човекът" в Народния театър онлайн.
За това ли читалищно ниво се вдигна целият този шум?
Уж е комедия, а не се засмях нито веднъж. (При Шоу хуморът идва най-вече от каламбурите и игрите на думи, които тук при превода напълно са се загубили.) Актьорите рецитират и крещят, никой от тях не е смешен, с изключение може би на този, който играе Сергиус. Райна е трагична, ама доколкото разбрах, момичето, което я играе, било още студентка. Сцената е грозна, костюмите приличат на втора употреба от "Криворазбраната цивилизация", режисьорски решения ми се струва, че липсват.
Малкович е дошъл, починал си е в София,
не се е затормозявал да мисли интерпретации на текста, оставил е всички да играят както си могат и искат, не е бил взискателен към сценографията. Щеше да вземе едни бързи и лесни пари и да си ходи, ако не се бе вдигнал целият този излишен шум.
И извинявайте, ама да слушам "български" имена като Пол Петков и Сергиус Саранов на сцена в България, е абсурдно. Да ги бяха променили на Павел Петков и Сергей Саранов. А българско женско име Лука няма. (Това е прислужницата.)
Апропо, неуважението към България не е в текста, а в това халтураджийско отношение на екипа към представлението.
********
Ако вчера пред Народния театър нямаше хора, които да блъскат и удрят други хора, днес щяхме да слушаме оглушително жълтопаветно мълчание относно художествените качества на постановката на Малкович на "Оръжията и човекът". Обаче вместо това слушаме пустосване на Ганьо, заклинания против варварите, цензурата и путинизма.
Понякога е нужно просто да изчакаш и да оставиш опонента да се бие сам в собствената си игра,
както се и случи поради тоталното бездарие на всички компоненти на въпросното представление. И като си помисля - колко плюх "Одисей" в Пловдивския театър заради тъпия текст и рециталната концепция... Ми то онази провинциална халтура беше нещо като черен хайвер в сравнение с холивудските пръжки с лук, които гледахме вчера в Народния театър.
Дайте някоя жълтопаветна рецензия на художествените качества на постановката, не на действията на Ганьо пред театъра.
Не се ли е осмелил поне един да се изкаже извън боя в градинката?
Чета, че директорът на НТ Васил Василев е казал, че представлението ще се играе регулярно и билетите били изкупени до края на ноември. Искам да ги видя тези завалии, които ще си платят, за да изгледат стоически целия "спектакъл" само от едната геополитическа правилност. Но важното е, че вече си намериха оправдание да не кажат истината за посредствения театрален резултат. Като им кажеш - каква беше тази халтура на първата сцена в страната? Те отговарят: А вие защо биете Тео Ушев?