Градският транспорт стяга протест

Мартин Лазаров
share

Синдикалните организации в столичния градски транспорт подготвят протест срещу отказа на кмета Васил Терзиев да изпълни обещанието си за справедлива бонусна система за водачи и сервизен персонал. По места, вече се прави организация, а от днес голяма част от возилата ще излязат с табела "ПРОТЕСТ", поставена на предното стъкло. В сряда от 14 часа пък е насрочен голям протест пред Столична община, на който ще присъстват служители от трите транспортни дружества - Столичен автотранспорт, Столичен електротранспорт и Метрополитен ЕАД.

Напрежението в сектора идва на фона на все по-голямото обезценяване на доходите, ниските възнаграждения и лошите условия на труд. Има огромен недостиг на водачи, като за столичният автотранспорт, той възлиза на над 250 човека, криза има и за сервизни работници, което води до по-дълъг престой на превозните средства в ремонт поради некомплектност на бригадите. Един сервизен работник взема около 1400 лв нетна заплата, довериха наши източници. Водач без трудов стаж пък би се разписвал срещу малко повече от 2100 лв, ако работи 23-25 дни в месеца.

За справка, в частен сервиз за автобуси и камиони, стартовото възнаграждение за монтьор без опит започва от 2500 лв без бонуса за брой обслужени заявки. Водачи в частния сектор пък масово вземат по около 3000 лв без командировъчните, когато обслужват курсове в страната. Ако работят в международния транспорт, сумите са още по-високи.

"Голяма част от водачите напускат поради липсата на достатъчно междусменни почивки, ниското заплащане, ако не се полага извънреден труд, както и поради това, че техниката се поврежда често, на смяна се налага да подменят по 2-3, по някой път и повече автобуси. Всички тези фактори водят до по-висок стрес и правят работата непривлекателна. Всеки месец, от гаражите си тръгват по 10-на водачи. В сервизите е също много тежко положението: халетата не са ремонтирани от десетки години, бригадите нямат адекватни места за почивка, липсват достатъчно инструменти и специализирано оборудване, което прави работата по-трудоемка, две бригади например чакат за един единствен работещ подемник в едно от халетата на автотранспорта. Като добавим и заплащането, резултатите са видими. Идва кандидат за монтьор, влиза в халето, вижда условията и си тръгва незабавно. Ако някой пък се излъже, то работи месец - два и си намира работа с адекватни условия на труд и заплащане." - разказа за NOVINI,bg експертът в Комисията по транспорт при СОС Марио Евстатиев.

Водещи новини

Още новини