Промените в движението в центъра на София влязоха за обсъждане в общинския съвет. Общинарите от „Синя София“ внесоха за разглеждане решение за възстановяване на старата организация на движение и паркиране в района на бул. „Витоша“, бул. „Патриарх Евтимий“ и ул. „Фритьоф Нансен“.
Темата предизвика огромен интерес към столичани. На обсъжданията в Транспортната комисия дойдоха граждани, които подкрепят промените, но и такива, които са против.
Спор се води и за това колко струва тази реорганизация. От „Спаси София“ казват, че цената е 480 000 лева, докато от БСП твърдят, че сумата надхвърля един милион.
Опозицията обвиняват още „Спаси София“, че са направили всичко на тъмно преди празниците и са подвели общинския съвет и гражданите. А от „Спаси София“ са категорични, че всичко е по правилата. По думите им след три месеца, след анализ на движението, ще бъдат направени промени, ако е необходимо.
„Този розов терор, това е системен подход на „Спаси София и на техните коалиционни партньори да малтретират хората които се придвижват в центъра, защото те имат някаква фиксация да превърнат центъра в зона за тротинетки и прайдове“, каза Иван Сотиров, общински съветник от „Синя София“.
„Нормално е докато се изпълнява този проект, виждате времето не е с нас, да има временни затруднения в движението. Но няма никакъв транспортен апокалипсис, всеки ден следим трафика. Освен когато има протести и бул. „Патриарх Евтимий“ е изцяло блокиран, други задръствания няма“, каза Андрей Зографски от ПП-ДБ-„Спаси София“.
„В момента се настройват едни граждани срещу други и мисля, че има умисъл. Преди две седмици на Комисията по транспорт изискахме сериозен набор от документи от зам.-кмета по транспорт. Той обеща да ги предостави, в комисия ясно заяви, че освен преасфалтиране на „Патриарх Евтимий“, нищо друго не се прави. Без каквато и да е комуникационна стратегия, в празничните дни свършиха това, което бяха решили“, заяви Иван Таков, председател на транспортната комисия в Столичния общински съвет.
Предложението на „Синя София“ ще бъде разгледано на следващото заседание на Столичния общинския съвет на 16 май. Ако бъде прието, решението задължава кмета на столицата да възстанови старата организация на движение и паркиране.
Новата маркировка предизвика граждански протести. Според недоволните пред домовете им стават огромни задръствания, а заради новото косо паркиране и велоалеите в района там няма как да спрат линейки или коли за зареждане.
Темата предизвика и спор между министъра на вътрешните работи Калин Стоянов и Столичната община. За първи път по въпроса говори и кметът на София Васил Терзиев. Според вътрешния министър новата организация създава предпоставка за задръствания.
„Не одобрявам това, което се случва там. София трябва първо да подсигури надземни и подземни паркинги за всички тези коли в централната част и после за алеите“, коментира Стоянов.
„Аргументът първо трябваше да направите паркинги, после промени не е валиден. Аз разбирам недоволството. Внимателно следя ситуацията. Няма да спрем проекта. Но ако се наложи, ще направим корекции. Мислим за местата за паркиране, как ще се развие движението, градския транспорт“, обяви кметът Васил Терзиев.
Спор възникна и за разрешението за проекта. По информация на общината идеята е на повече от 10 години. А проектът – от 2019 г. От тогава досега няколко пъти е разглеждан от комисия. Последният – през април.
На този фон кметът Терзиев отчете, че са допуснали грешка, но тя е комуникационна – не всички са разбрали за промените.