Арх. Петър Диков: Кажете имената на „експертите“, които са направили, одобрили и утвърдили транспортните недоразумения в София

личен архив
share

Арх. Петър Диков е главен архитект на София. Той е  завършил архитектура в Университета за архитектура, строителство и геодезия. До 2006 г. е изпълнителен директор на Националния център по териториално развитие. Коментарът му е по повод на транспортните промени в София, които предизвикват нестихващи скандали, поради недоволството на гражданите, които живеят в района на измененията.

Както обещах, ще ви представя моето скромно мнение по ремонтите и новата „организация“ на движението в центъра на София. Но преди това няколко думи по принцип, защото явлението „Спаси София“ в управлението на града ни ги изисква. През дългите почивни дни между първи май и Гергьовден в центъра кипеше възторжен труд – в името на гражданина и за благото на гражданина на София.

С комсомолски плам се обясняваше, че въпреки, че гражданинът недоволства, той не знае (и вероятно не може да разбере), колко щастлив ще е в светлото бъдеще...

Преди време бях ги нарекъл комсомолци – всъщност вече виждам, че са пораснали – преминали са в следващия стадий (по-старите като мен, които са чували бойките песни от миналото, ще разберат). И не знам защо всичката тази спешност ми напомня за едни други времена – когато се действаше бързо, по заповед и без обяснения – така се събори писателското кафене на бул. „Руски”, така се изсякоха дърветата по бул. „Скобелев“, така се свършиха и много други полезни дела – все в дълги почивни дни и все за благото на софиянци.

А това не бяха ли хората, които преди няколко години се възмущаваха, че властта не чува гражданите!?

 Въпреки че тогава се представяха проектите, правеха се обсъждания, а те бяха на първа линия… и странно, властта се вслушваше в тях или всъщност в техните претенции, че са гласът и разумът на Софиянци.

Е, сега когато Гласът и Разумът на София са на власт, какво да питат нас, софиянци – те са по-умни от нас и знаят кое е добро за нас, защото сме ги избрали да ни управляват, а дали е така?

Впрочем проектите за тази нова „организация“ би трябвало да си имат автори – специалисти (може би) по градоустройство или по организация на транспорта, или по нещо друго. Добре е да видим кои са тези специалисти, да ги чуем и да разберем дали са наистина специалисти... защото знаем, виждаме и чуваме само идеолозите...и едно време беше така...

Моля, нека се посочат поименно - кой е проектант на тези „изменения“, кои са членовете на експертните съвети, които са ги приели, кой ги е одобрил...и дали пък тези всички не са тотално клекнали пред силните на деня.

Сега по проектите:

1. Бул. „Фритьоф Нансен“ – двупосочен. Идеята отсечката на „Фритьоф Нансен“ от бул. „В. Левски“ до бул. „Патриарх Евтимий“ да стане двупосочна е още от 2008 г. Тогава се разработи проект за цялостната организация на движението в южната част на широкия център на София. Във връзка с предложението за спиране на трамвай 6 (предложението бе мое) бе разработена тролейбусна линия от кварталите Гоце Делчев и Стрелбище по ул.“Бяла черква“ и бул. „Арсеналски“ на север по бул. „Черни връх“, ул. „Фритьоф Нансен“, бул. „Патриарх Евтимий“, бул. „Скобелев“, а в обратната посока по същия маршрут, но през подлеза на НДК. Тази тролейбусна линия, освен че обслужва от запад целия център, прави връзка с трите метродиаметъра – с първи на бул. „Тодор Александров“, с втори на бул. „Арсеналски“ и бул. „Черни връх“ и с трети на Витошка и Патриарха. Всъщност контактната мрежа по ул. „Бяла черква“ бе изградена през 2008 г., а по бул. „Фритьоф Нансен“ през 2018 г.

Впрочем тролейбусна линия № 7, която върви по този маршрут, считам, че е по-добре да отива до Пета градска, а не към жк. Люлин.

Идеята за двупосочно движение е разумна. Неразумен и непонятен е начинът, по който се реализира, както и премахването на паркоместата от източна страна, които безспорно са много необходими за живеещите там граждани. А има много естествен начин за решение – посоката север–юг да бъде с една лента – там няма никаква причина нито за паркиране, нито за спиране на автомобили – няма жилищни сгради, няма магазини, няма кофи за боклук. А посоката юг-север е необходимо да има две ленти, едната от които да е 3,50 за градския транспорт. Така могат да се запазят паркоместата в сегашния си брой, като се използва 2 м от тротоара, който в тази отсечка е 6 м. А велоалеята спокойно може да остане по източния тротоар на градината на НДК. Тук ще споделя една отдавнашна моя идея – да се затвори пешеходния подлез между бул.“Левски“ и НДК откъм градината – през него и без това никой не преминава и да остане само входът му от изток, за да се използва помещението му. Това ще реши проблемът с неприятното стесняването на тротоара там.  И съм убеден, че това е по смислено от затварянето на подлеза пред ЦУМ.

2. Нова организация на движение по бул. „Патриарх Евтимий“.

Бул. „Патриарх Евтимий“ е особено важно трасе за обслужването на същинския център на София. Както с градски транспорт, така и за автомобилно движение.

А и за паркирането в центъра както за живеещите, така и за посетителите. Буслентата е необходима, тъй като от ул. „Граф Игнатиев“ до бул. „Хр. Ботев“ минават 6 (шест) линии на тролейбусния градски транспорт. Съвсем друг въпрос обаче е начина на организация на движението по трасето. Предложението, което се изпълнява е далеч от разумното. Първо две велоалеи от двете страни на булеварда е вредно и за велосипедистите и за автомобилите. Велоалеята от северна страна, която е физически обособена с колчета, пречи за обслужването на сградите и на живеещите, дори ако е инцидентно. Освен това се създава конфликт със спирките, които са само от север на булеварда. Второ – паркирането успоредно на движението, предложено от юг на практика ще блокира втората автомобилна лента при маневриране, особено на недостатъчно опитни шофьори (а такива не са никак малко).

Ето възможно решение:

- буслента от дясно, с ширина 3.50 м.;

- две ленти за движение на автомобили с ширина 3,00 м.;

- косо паркиране от ляво с ширина 4,50 м.;

- двупосочна велоалея в крайно ляво, физически отделена от паркоместата, с ширина 3,50 м.

- обща ширина на платното 17.50...

А в отсечката от Витошка до Фритьоф Нансен велоалеята спокойно може да е в тротоара – той е сравнително малко ползван от пешеходци, като обаче се измести от страната на платното...И в тази отсечка, като се премахне паркирането от северна страна, може да се паркира косо от юг...

Косото паркиране от посоката на движение е логично защото влизането в паркомястото да е по-лесно - търсейки място, автомобилът е част от потока и е възможно при наличие на такова да паркира максимално бързо. При излизане, тъй като булевардът е със светофарно регулиране, има паузи, в които няма трафик и може да се напусне това паркомясто по-лесно. Обратното е задръстване и изчакване на целия поток по време на паркирането… Тук изобщо не споменавам шофьори, на които им трябва много повече време за паркиране на заден ход.

3. Нова организация по бул. „Витоша“.

Това определено е „черешката на тортата“ на новите транспортни идеи.

Невероятно "умно" решение, на което задължително трябва да узнаем името на автора. В тази отсечка е логично свалянето на велоалеята на платното. Тротоарът към градинката на НДК е доста натоварен с пешеходци и велоалеята по него не е добро решение. Всичко останало обаче е потресаващо профански направено.

А има толкова просто и логично решение – от ляво на дясно двупосочна алея с ширина 3,00 м., успоредно паркиране с ширина 2,50 м., четири ленти (по две в посока) с ширина по 3,00 м. и успоредно паркиране с ширина 2,00 м. При такова паркиране се намалява с една трета броя на паркоместата, но се осигурява безпроблемно движение по улицата, както и обслужването на прилежащите жилищни сгради и търговски обекти. Не винаги трябва да разваляш нещо старо, защото е старо. И ако го разваляш, направи нещо по-добро, защото само тогава има смисъл, другото е глупаво и демонстративно агресивно.

И така, нека повторя накрая – кажете имената на „експертите“, които са направили, одобрили и утвърдили тези недоразумения,  тези които са им наредили, ги знаем...

Водещи новини

Още новини