Годишният технически преглед за лек автомобил удари 90 лева, пише „Телеграф“. За сравнение миналата година цената на услугата е била между 45 и 60 лв.
Причината за скока е увеличение на възнагражденията на техниците, които извършват тези прегледи, посочи главният секретар на Съюза на българските автомобилисти (СБА) Емил Панчев пред „Телеграф“. Конкретно с колко са нараснали заплатите няма точна статистика, тъй като при някои има увеличение на възнагражденията, а при други на бонусите за брой извършени прегледи, както и други услуги, които предоставят от СБА.
Също така има много сервизи, които до миналата година все още не бяха свързали системите си с Агенция „Пътна инфраструктура“ с цел данните директно да се подават към институцията. Таксата за свързването е еднократна и е в рамките на 1300 лв., посочи Панчев. Той допълни, че увеличение има в цялата страна, като в някои градове таксата е скочила още миналата година.
Проверката на изправността на моторните превозни средства е задължителна за всички автомобили, за да могат да се движат. Водач, управляващ автомобил, чийто срок за преминаване на годишен технически преглед (ГТП) е преминал, рискува да бъде глобен с фиш за 50 лева и спиране от движение. Ако е установена неизправност и тя не е отстранена в съответния период, санкцията варира между 50 и 500 лева. А при евентуално участие в пътнотранспортно произшествие застрахователят отказва да изплати щетите на участник в инцидента, който няма валиден технически преглед.
В сервизите на Съюза на българските автомобилисти цената за прегледа в София е 70 лв., като е увеличена от януари, коментира Панчев. За някои от шофьорите, които разполагат с членски карти, тази услуга се предоставя безплатно, както и много други, като шофьорите плащат само годишна вноска за картата. В обектите, които не са към съюза в София, обаче техническият преглед е между 85 и 97 лв.
Новата цена от началото на април за таксита е 90 лв., а за бусове и камиони цените са от 100 до 120 лв. По-скъп е прегледът и на джип. Причината за по-високите цени на услугата е, че тези превозни средства са по-тежки и повече амортизират техниката в пунктовете, обясни Емил Панчев.
Някои правят отстъпки при сключване на застрахователна полица при определени доставчици на услугата, като това им спестява около 10 лева от редовната цена. Има и сервизи, които извършват услугата по-евтино, ако е запазен час за преглед онлайн.
Останалите, където увеличението е значително, работят без запазен час, а шофьорите пристигат на място за теста и чакат да им дойде редът.
В столицата все още има места, където таксата за преглед на колата е на същата стойност като миналата година. В кварталите „Люлин“ и „Младост“ шофьорите могат да минат ГТП за 44 лв. на кола, ако направят резервация онлайн. В други сервизи пък правят преглед на газовата уредба безплатно. Цената на услугата иначе е над 50 лева.
Само в София регистрираните коли са 1 млн., като тези, които са в движение, трябва да преминават всяка година технически преглед. Изключение правят новите, на които се прави проверка на третата година, след това на петата, оттам насетне прегледът става ежегодно задължение.
Годишният технически преглед започва със сверяване на регистрационните номера, VIN и друга документация, за да се удостовери, че става дума за същия автомобил, за който се подават и документите. След това се извършва проверка на техническото състояние, която включва тест за изправност на системи и елементи. Те са спирачна система, окачване, състояние на осите, колелата, джантите, кормилна уредба, включително и серво, рама и каросерия, светлини на автомобила и въздействие върху околната среда. Когато бъде установена неизправност, от контролния орган издават предписание за отстраняване на проблема. Това трябва да се случи в 14-дневен срок, след което предстои вторичен преглед на МПС-то в същия пункт. Тогава вече се извършва преглед само на тази система или компонент, при който е установено разминаване с нормите.