-
04 декември 2023 09:41
- 189
- 2
От началото на месеца влезе в сила наредба, която ограничава влизането в центъра на София на най-старите автомобили. Забраната важи за колите с бензинов двигател, произведени преди 1996 г. и за тези с дизелов, произведени преди 2002 година.
Въглеродният отпечатък, който оставят автомобилите е огромен, ако се счете периода от производството му до неговото приключване като автомобил, каза пред Радио София доц. д-р инж. Дурхан Салиев от катедра „Двигатели, автомобилна техника и транспорт“ в Техническия университет.
„Но влиянието, което оказват в околната среда, в градовете, може да се каже, че е една минимална част от всички останали замърсители, ако говорим за въглероден окис и въглероден двуокис“, обясни доц. Салиев.
Той даде пример с проучване отпреди няколко години, което показва, че в големите градове в Европа, включително и в София, замърсяването от транспорт е около 17% от общото замърсяване.
„Това е нещо, което не се смята да оказва толкова сериозно влияние. Друг е въпросът, че въпреки минималното замърсяване на фона на останалите замърсители – 17% е малко, но все пак има и частици, които сериозно увреждат здравето, въпреки малкия им процент“, добави доц. д-р инж. Дурхан Салиев.
По думите му, не може да се очаква голямо подобрение в качеството на въздуха, в следствие на въведената забрана, която ограничава влизането в центъра на града на стари автомобили.
„Не е въпросът да ограничим хората да пътуват, а да им създадем условия. Ако направим така, че пътуването да се извършва с възможно най-малко спирания, то тази мярка в един момент, ще се окаже, че може да отпадне. Когато автомобилът престоява, той отделя различно количество вредни емисии, а когато ускорява, това е режимът на работа на двигателя с вътрешно горене, в който се отделят най-много вредни емисии. Ако успеем да създадем условия на движение, които да гарантират минимален брой спирания – „зелени вълни“, координираме ли светофарните уредби по такъв начин, че да имаме най-малко спирания, ще решим една огромна част от проблема със замърсяването“, уточни доц. Салиев.
Според него, за да оставят хората автомобилите, трябва да са създадени условия за привлекателен градски транспорт.
Последвайте канала на
Свързани новини
ЦСКА - София изгърмя за 3 мача пред празни трибуни, без агитка при гостувания и отнесе голяма глоба
Новият треньор на "червените": Уча български, целта ми е да съм до живот в ЦСКА
Ще видим ли много голове на Евро 2024?
Петима се разделят с ЦСКА - София - ето имената
Орманджиев: Ще направим всичко ЦСКА да бъде там, където заслужава, има пари за стадион, за школа, за първия и втория отбор
Реал и Анчелоти набързо потушиха пожара, който се разгоря около Световното клубно първенство
Коментари 2
Добави2023.12.04 | 10:20
Добави коментар
Водещи новини
Първи ден след изборите: Коментари, реакции, прогнози
10 юни 202420:39
При 99.33% обработени протоколи - ГЕРБ печели парламентарните избори, второто място е за ДПС
10 юни 202420:13
При 99.33% обработени протоколи: ДПС втори и на евроизборите
10 юни 202420:32
Николай Марков от "Величие" отрече да имат проруска насоченост: Такива приказки са като да повърнеш върху човек, когото не познаваш
10 юни 202418:46
Димитър Ганев: ГЕРБ са изправени пред тежка дилема
10 юни 202419:06
Младежите в БСП поискаха незабавната оставка на Нинова и обявиха: Резултатите от изборите са катастрофални
10 юни 202419:26
Водещите новини! Христо Иванов подаде оставка като председател на „Да, България“, няма да бъде и депутат. Започват съвместни подготовки на български и американски ВВС (и още…)
10 юни 202419:17
Почина бившият апелативен прокурор на София Радослав Димов
10 юни 202421:16
The Times: Призракът на Пригожин може да е гробарят на режима на Путин
10 юни 202419:40
2023.12.04 | 10:55