По-добрите условия за работа са ключово изискване към водачите от градския транспорт. Пред NOVA шофьори разказаха, че ежедневно са притискани от дълги смени и много натоварен график. Дали подобно натоварване е оказало влияние при катастрофата преди дни, при която шофьор на автобус загуби съзнание, ще установява разследването.
Смяната на шофьор в градския транспорт е средно 8 часа и половина. В нея влизат и почивки, от които обаче рядко могат да се възползват. „Много рядко можем да почиваме, особено в случаите на трафик няма как да се почива, обикновено се върти и се тръгва и няма време и за физиологични нужди”.
Калоян Тодоров е шофьор на автобус в София. Разказва, че водачите в градския транспорт са притиснати и от разписанието, което трябва да спазват. Понякога от спирка до спирка даденото време е 1 минута. „Ако оттук тръгнете и трябва да стигнете ето там - и на двете места отворите вратите - това са 40 секунди. Вие имате 1 минута”.
Разписанието и пробега се изчисляват от ЦГМ. Оттам обясниха, че то се определя на база данните за натовареността в определени часове, които получават от валидаторите в автобуса. Интересното е, че графика на шофьорите се прави ден за ден. Те, отивайки на работа, разбират коя смяна са, графикът не се прави седмица или месец напред. „Тази разпокъсаност ти обърква биологичния часовник и не можеш да се адаптираш”, каза Калоян Тодоров.
„В предприятието има недостиг на хора. Между 60 и 70 човека в различните поделения. Няма как да се направи графикът така, че да го знаят предварително”, заяви Борислав Попов.
Хигиената в автобуса също е отговорност на шофьора. Калоян Тодоров твърди, че заради липсата на хора няма как шофьор да бъде сменен, ако му стане лошо. „В най-добрия случай ти казват - прибирай се в депото. Ама аз не мога да управлявам, как да се прибера”.
Именно здравословен проблеми преди дни причини инцидент с градския транспорт. Автобус остана без управление и удари жена на тротоар в София. Съветът към шофьорите, в случай, че не се чувстват добре: „Обаждат се на диспечера, казват, че им е лошо и друг автобус или друг водач идва ги смени”, заяви Борислав Попов.
Заради спецификата на работата шофьорите имат и заболявания, в това число инсулти, инфаркти и ставни проблеми.
„Трябва да се направи цялостно изследване на професионалните заболявания при шофьорите, защото такова до сега не е имало”, заяви Александър Шопов.
Водачите биват подлагани веднъж в месеца на предпътен преглед и годишен контролен. Лекар има и на смяна, ако се почувстват зле. Проба за алкохол се дава преди всяка смяна.
„Когато се установи, че водачът е годен за работа, медицинското лице се подписва, дава му пътния лист и той отива за проба за алкохол”, заяви Борислав Попов.