Експерт: Битовото отопление е много по-замърсяващо, отколкото автомобилите

Novini.bg/ Canva
share

Предложението на транспортния министър, автомобилите внесени от Европейския съюз да се облагат с допълнителен налог, не е правилно, коментира пред Радио София Христо Радков - председател на Българското обединение на шофьорите.

„Явно той не знае, че това е вътреобщностна сделка. Когато една кола от Берлин се регистрира в София, ако обложим колите, които се регистрират от Варна или Пловдив или обратното с допълнителен налог, тогава може да се въведе такава мярка, каквато той предлага. В договора за образуване на Европейския съюз е записано за свободното движение на стоки, които нямат допълнително облагане, освен ДДС и това, което се плаща не само в България – продуктовата такса, на което ние казваме еко такса. Попитайте министъра дали знае значението на вътреобщностна сделка“, каза Христо Радков.

Експерт: Спирането на старите коли в центъра на София няма да доведе до очаквания ефект

По отношение на въвеждането на нискоемисионна зона в центъра на София, председателят на Българското обединение на шофьорите обясни, че битовото отопление през зимата е много по-замърсяващо въздуха, отколкото автомобилите.

„Ние, ако чак толкова страдаме от колите, нека пробваме един ден без автомобили в София и ще видим, че особено в дните, когато има високо атмосферно налягане, битовото отопление е толкова замърсяващо, че колите даже не са фактор. Аз живея в „Красна поляна“. Ние тук се шегуваме, че при нас няма фини прахови частици, при нас има едри прахови частици“, коментира Христо Радков.

Той цитира изследване, което сочи, че по данни на ЕС, автомобилите допринасят с 11% за замърсяването на въздуха от общото замърсяване.

„Нека да попитаме бившите управляващи в Столичния общински съвет, гласуваха да се поставят 600 камери за следене на автомобилите. Трябваше да бъде разработен и софтуер, който както разбрахме, не тръгна добре, но най-вероятно е платен. Според мен, тези 600 камери са дадени на някоя близка фирма да ги направи, за да усвои едни пари. След 5 години спокойно можем да кажем „извинете, но и ние като немските „зелени“ специалисти, разбрахме че проблемът не е в автомобилите“. Да, де, но разходът е направен“, каза Христо Радков.

Водещи новини

Още новини