КЕВР ще накаже ли виновниците за тока, или ощетените да пият по една вода? Ако имат

булфото /архив/
share

Първият сняг очаквано изненада всички български институции и служби, на които гражданите плащат, за да не са изненадани. Този нелеп сценарий се повтаря от година на година без никаква промяна. Щетите обичайно се понасят от потребителите, които от своя страна безропотно понасят всички гаври и издевателства от страна на управници, чиновници, монополи и прочее „кръвопийци”. Единствената реакция на прецаканите е да попържат власт и политици, ама само на маса пред телевизора и с ракия и салата. Близо половин милион българи останаха без електрика при първия снеговалеж, а хиляди от тях бяха на тъмно и на студено три и повече дни. От монополните дружества, доставящи тока, побързаха да обявят, че няма да изплащат обезщетения на засегнатите потребители, защото ставало въпрос за т.нар. „форсмажорни” обстоятелства, демек непредвидени, какъвто са снегът, дъждът, мъглата….

Потърсих председателя на Асоциацията на „Активни потребители” Богомил Николов за коментар на този параграф 22, предвид прогнозата, че синоптиците предвиждат тези дни на места пак да има валежи от сняг.

„Нямам очаквания от никой монопол. Моите надежди са адресирани към КЕВР, която е създадена и съществува, за да е в полза на хората. Комисията трябва да принуди монополите да се държат прилично, а не цинично с потребителите. Образно казано,

регулаторът трябва да се вземе в ръце и да раздаде малко шамари.

Ние не можем да помогнем с друго, освен чрез оказване на натиск върху комисията. Това със завеждането на съдебни дела, е прах в очите. Защото за да получиш от дружествата каквото и да е, ти като потребител трябва да си набавиш доказателства. Кой от пострадалите от снега и останали без ток, ще се юрне във виелицата да обикаля и събира доказателства затова каква точно е била причината за прекъсване на елзахранването. Сега дружествата се опират на форсмажорни обстоятелства и частично са прави. Примерно, регулаторът им позволява всяка поискана стотинка, но кой следи дали те секат просеки и поддържат инфраструктурата!

Цените на тока се утвърждават от КЕВР въз основа на представяни разчети от дружествата за разходи по поддръжка на мрежата, кастрене на клони и прочее.

Падналите клони не са продукт на форсмажорни обстоятелства, а на не свършена работа.

Всеки конкретен случай трябва да се разглежда поотделно от регулатора, който може да изиска всякакви документи и да провери всичко. Топката е в КЕВР, само комисията може да озапти монополистите. Иначе ние няма как да очакваме от тях някакво благоприличие.

Председателят на комисията Иван Иванов тези дни каза нещо, което в частност е от полза за потребителите – че

можем да говорим за форсмажорна - непреодолима сила тогава, когато има издадени заповеди от областните управители за извънредно положение.

Ако няма такива разпореждания, то фирмите-доставчици неправилно се опират на това обстоятелство.

Да обобщим - регулаторът може да накара дружествата да платят обезщетения на гражданите заради прекъсването на електрозахранването. Авариите обаче са друга тема, те се случват не само по време на природни бури и стихии, а и в спокойно време. Големият проблем е, че в общите условия на договорите между монополните фирми и гражданите е описано, че когато има изгорял уред, трябва до 5 работни дни потребителят да се обади на доставчика, а той от своя страна да реши дали да ти плати или не. Това е невероятна глупост, защото дружеството е страна в спора, трябва независима, външна  оценка на всяка конкретна ситуация. Но правилата са сбъркани у нас и пак КЕВР носи отговорност затова.

Тази комисия казва, че е независима, но за капак взема решенията си тайно на закрити заседания, а после не носи никаква отговорност. Мисля, че статута на КЕВР трябва да се измени и досегашната комисия да се преформатира в изпълнителна агенция. Така ресорният министър, в случая на енергетиката, ще може да понесе цялата отговорност при подобни случаи”.

Водещи новини

Още новини