Богомил Николов пред novini.bg: Не натрапвайте на потребителите зорлем бг стоки и храни!

Коментар на председателя на Асоциация „Активни потребители” Богомил Николов за novini.bg по повод предложението за задължителна 50% продажба на произведени у нас плодове и зеленчуци в големите търговски вериги. Предложението бе лансирано в публичното пространство тази седмица от земеделската министърка Десислава ТаневаДесислава ТаневаДесислава Танева е родена на 9 юни 1972 г. в град Сливен. През 1990 г. завършва ПМГ "Добри. Идващата седмица в МС са поканени за участие и мнение представители от потребителските организации.Ето какво коментира в аванс пред медията ни председателят на "Активни потребители" Богомил Николов:

"Най-вярно подобна мярка можеше да се прецени, ако беше предложена на веригите и тези от тях, които искат, я направят доброволно, а резултатите от нея се преценяват след 3-4 месеца. Натрапена като задължение обаче никога не е най-доброто пазарно решение. Просто, защото потребителят не е малоумен, той може сам да избира кое е по-добро за него.

Меси ли се държавата в "подредената къща на веригите", като иска да вкара повече бг продукти?

Аз и сега като ходя в магазина виждам, че има български картофи, но има и френски. Нашите са целите в кал, а чуждите са идеално почистени и пакетирани. Нека купувачът да избира, като чете стриктно етикетите, на които задължително трябва да има пояснение на български език. 

Не е добре за потребителя да му се натрапват продукти - каквито и да са те.

Япония е първата страна в света, която обърна тренда още преди 10-15 години и там се развиха много пазари с местна продукция. Хората сами развиха културата да търсят местното производство, заради качеството и екокритериите, защото вярват, че е добре примерно зеленчуците да не пътуват по 5000 километра, а да са свежи. Не им беше необходим специален закон, за да се случи това. Аз вярвам, че българите са в час с тези тенденции и доброволно сами биха се ориентирали към родното производство на плодове и зеленчуци.

Само че от друга страна, тукашните производители трябва да положат поне малко усилия като това да си мият картофите да речем. Погледнете цветята, които идват от Холандия и сравнете с нашите предлагани в немарлив вид.

Танева призова търговските вериги да зареждат родна продукция

Ако аз бях министър щях да организирам конкурс и награди за верига, която предлага повече български стоки. 

Но не и това да се вменява като задължение. Сега топката е в ръцете на нашите производители, които вече е крайно време да се научат да са по-конкурентни и да предлагат по-добрата стока. Убеден съм, че няма българин, който при равни други условия, да избере чуждото пред родното. Проблемът е, че условията не са равни. Ние обаче искаме да натрапим на потребителите неизмитите картофи и това не е честно. Самата продукция трябва да може да изкуши потребителя, а не държавата да задължава. Нейна работа е да създаде правила, които да са валидни за всички и да следи за спазването им. Например хранителните магазини сега по-различен начин поддържат хигиената и реда си и никой не следи за нарушителите. Друг важен проблем е

спекулата, която е резултат от завишено търсене, 

на дефицит, както стана с маските. Или пък може да се зароди, ако продължават опашките по границите, ако има спиране на производства и суровини и т.н.. Трябва да се внимава със спекулата, защото потребителите си стоварват гнева върху последния от веригата, което нито е справедливо, нито може да реши проблемите. Държавата трябва внимателно да прецени всички рискови елементи и да се намеси, където има нужда. Хората не могат да стигнат до нивите си, за да си насадят разсад, а след 3 месеца ще заговорим за спекула, защото няма да има домати или ще са много скъпи, понеже са малко.

Спорт

още

Водещи новини

още

Още новини

още

Най-четени

Най-коментирани

Общество

още

Анкета

Пуснахте ли вашето дете/вашите деца на градина?

Пуснахте ли вашето дете/вашите деца на градина?

Избрано от Интернет

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.