Темата за туризма в България отново набра скоро след полемиката за цените на пържолите в ресторант във Варна. Социалните мрежи са пълни с примери и вечно спорещи за това, което предлага българското Черноморие. Всеки посочва добри или лоши практики.
Ричард Алибегов отговори на въпроса дали наистина е имало намерения да се съди туристът, който разпространи записа със сметка за над 600 лева.
„Ние като асоциация всеки път сме оказвали правна помощ, ще го направим и сега, ако заведението реши да си търси правата по съдебен път. И то заради интервю, което човекът даде 2 дни по-късно, в което казва, че си е направил шоуто, че е знаел много добре какво яде и колко струва”, заяви Ричард Алибегов, председател на Българската асоциация на заведенията, в ефира на Нова тв.
„Ако има идея да бъде съден, тя ще е само от заведението. Най-вероятно няма да се стигне до съд, но ние бихме оказали правна помощ. Уронваш имиджа на заведение, което е от 20 години и никой не се е оплаквал”, каза Алибегов.
Актрисата Гергана Стоянова смята, че медиите прекалено много се занимават с лошите примери.
„Ние се занимаваме седмици наред с Емили Тротинетката, с човека, който си прави шоу… В началото мислех, че от неграмотност е станало това, но се оказа, че не е. Да спрем да се занимаваме с това”, призова Гергана Стоянова.
„В Бургас няма плъхове, плажът е пълен, чадърът струва 1,2 лева, плажът е чист, има туристи, легловата база е пълна”, заяви Стоянова.
Относно касовата бележка, която се разпространи в интернет, на която е таксуван ледът, Алибегов коментира, че в ресторантьорския бранш има близо 27 000 обекта, и като във всеки бранш има и тук лоши и нелоялни практики. „Това не е извадка за българския ресторантьор. Много от заведенията са на или над европейско ниво”, каза Алибегов.
„Всички асоциации, когато получат такъв сигнал, трябва незабавно да се обърнат към съответната институция или съответния ресторантьор, да му кажат, че това е нелоялна практика и гони туристите от Черноморието”, каза Пейо Майорски, Асоциация за защита на потребителите. „Съгласен съм с господин Алибегов, че реално ресторантите по българското Черноморие набират сила и предлагат доста по-добра и качествена услуга. Но сервитьорите са тези, които са лицето на всеки един ресторант. Те трябва да бъдат добре обучени и да кажат колко би струвало едно такова парче пържола. И тогава вие да вземете информираното решение - искате ли този продукт да го консумирате или не искате да го консумирате”, каза Майорски.
„Аз виждам, че и тази ситуация показва, че гласът на туриста в интернет е по-силен от всякога”, Константин Занков, Институт за анализи и оценки в туризма.
„И реално, когато хората взимат решение за своята ваканция - било то при избор на хотел или заведения, те четат в интернет какво се случва. Отваряме Google, има локални бизнеси, гледаме ревюта, гледаме снимки на ястия, гледаме цени, гледаме отзиви, отваряме ревюта на сайтовете и се информираме все повече и повече. Това реално е фактор. И това е фактор да бъде успешен бизнесът занапред. Мога да ви дам много примери в България с много добри хотели и заведения, които имат лоялни програми, много лоялни гости, които се връзват отново и отново. За съжаление е факт, че във световен мащаб хората споделят все повече негативните си неща онлайн, а не толкова позитивните си изживявания, но трябва да споделяме и тях. Така че имаме много добри практики и много лоши. Определено бизнеса не трябва да бъде посредствен”, заяви Константин Занков.