Оставащите без адекватни мерки множество оплаквания на потребителите за принудителната продажба на пластмасови кутийки за храна от витрината с гозби и колбаси продължава да поражда нови и нови нелоялни търговски практики, констатират от онлайн платформата „Ние, потребителите“.
Най-новият пример е таксуването на кутията при продажба на еклери, които са били предварително опаковани от производителя. Случаят е от вчера и става известен от пост на потърпевш потребител в социалната мрежа, който е тиражиран и в масмедиите.
„Притеснително голям е броят на клиентите, които от началото на годината до момента съобщават за случаи, в които изрично са поискали избраните от тях продукти от витрината да бъдат поставени в хартиени пликове, и въпреки това на касата са таксувани по 20 стотинки за пластмасова кутия, която дори не са ползвали. Едва когато обърнат внимание на касиера, понякога и с много разправии, тези неправомерно начислени стотинки са сторнирани. Подобни разкази могат да бъдат открити в социалните и онлайн медиите. Хората се обръщат и към нас.“, коментира основателят на платформата „Ние, потребителите“.
Повторяемостта говори, че не става дума за небрежност от страна на отделни служители в търговски обекти, а по-скоро за умишлени действия, които Законът за защита на потребителите определя като нелоялна търговска практика. Крайно време е Комисията за защита на потребителите да се намеси и да санкционира и забрани тази нелоялна практика, за да се спре прилагането и спрямо клиентите, както и да се парира нейното мултиплициране и израждане в производни.
Същевременно, от поведението и реакциите на потребителите става ясно, че те не желаят да плащат за пластмасовите кутии и че все повече от тях подкрепят идеята за потребление с по-малък отпечатък върху околната среда.
От началото на годината в България действа наредба, с която в националното ни законодателство е транспонирана Директива (ЕС) 2019/904 на Европейския парламент и на Съвета от 2019 година относно намаляването на въздействието на определени пластмасови продукти върху околната среда. Нейната цел е чрез въвеждането на таксуване на пластмасовите опаковки, чаши, прибори за хранене и т.н. и предоставянето на достъпни за потребителите алтернативи да се ограничи употребата на някои видове пластмаси.
"С продължаващата вече повече от половин година принудителна продажба без алтернативи за потребителите обаче, не само че не се постига целта на нормативния акт, но и се създават предпоставки за необосновано обогатяване на търговците и масово прилагане на нелоялни практики към крайните потребители!“, коментира Руменова и настоява да бъдат взети необходимите мерки.