400 000 пътници на ден ще пътуват със столичното метро от 1 септември, показват изчисленията на „Метрополитен”, пише "Монитор".
В края на август в движение ще са и влаковете по втория лъч на метрото от жк „Надежда” до кв. „Лозенец”, като натовареността им постепенно ще се увеличава. Само за 18 минути ще може да се стигне от „Надежда” до „Младост”. Прехвърлянето от едната на другата линия ще става на станциите „Сердика”, където се разминават двата лъча. Там втората линия минава под първата, а двете станции са свързани с пешеходен тунел, дълъг 60 м. Така ще може с един билет да се пътува по двете линии без да се налага пътникът да излиза и после да влиза отново в метрото.
Пътуването от „Надежда” до центъра ще трае точно 9 мин, а за 15 ще се стига до последната станция „Джеймс Баучер”. Според изчисленията на „Метрополитен”, след като тръгне вторият метролъч, с подземния влак ще се возят още 200 000 души. Така общият брой на пътниците трябва да надскочи 380 000 души на ден. Първоначално по втория лъч ще вървят 12 влака, като постепенно броят им ще се увеличава, докато се постигне максималната натовареност на трасето. Така влаковете няма да пътуват полупразни. Благодарение на пускането на втория метролъч трафикът по софийските улици ще намалее с 25%, са изчислили от „Метрополитен”. Това ще доведе до намаляване на парниковите газове със 70 500 тона за година.
С пускането на втория лъч 38% от пътниците в столицата ще се обслужват от подземната железница, пресметнаха от „Метрополитен”. С пускането на третата отсечка броят им ще стигне до 60%. По предварителни данни тогава с железницата всеки ден ще пътуват още 162 000 души.
Третият лъч ще свърже кв. "Овча купел" и жк "Левски".
Трасето ще има дължина 15,5 км и 19 метростанции. Очаква се изграждането му да струва между 700 и 800 млн. евро. За 85% от сумата ще се кандидатства по оперативна програма „Транспорт” на ЕС.
От днес експериментално за 3 месеца се разкрива линия 45. Тя ще свързва кв. „Овча купел” (спирката е пред поликлиниката) със станция „Вардар”. Автобус 114 пък свързва „Дружба” - 1 и 2, с подземната железница на „Цариградско шосе”.
През август ще започне строежът на метрото от „Цариградско шосе” до летище София. В участъка ще има 4 станции. Следващата година ще започне строежът на метрото от „Младост 1” до „Младост 4”. За това трасе ще се използват пари по програма „Транспорт”, спестени от конкурса за строители на подземната железница до летището.