Няма какво да се лъжем – образованието тук не е съсипано по случайност

Pixabay/Наука и критично мислене/Novini.bg
share

Като си говорим за решаване на проблеми, всеки има нещо различно в главата си – едни ще кажат: заплатите; други – здравеопазването; трети – нещо друго. Факт е обаче, че някой ще трябва да ги решава тия проблеми; не само сега и днес, ами и утре, и след 10 години, и след 30 години. 

Затова образованието трябва да бъде приоритет номер едно на всяко едно правителство. Само че…

… само че е много по-удобно да бъдеш „политик“ в среда на полуграмотни, функционално неграмотни и откровено неграмотни. Особено, ако много-много не те бива. То е като да играеш шах срещу малко дете, дето и правилата не знае – всеки път ще печелиш, ама това не те прави гросмайстор, нали? Като нашите „държавници“, дето се фукат, че народът ги избира. Като обезкървите мозъка, тялото прави тъпотии, да. Вие сте направената тъпотия. 

Няма какво да се лъжем – образованието тук не е съсипано по случайност. 

Факт е и че учителите не са особено контролирани от никого за това дали разпространяват пропаганда или тъпотии сред децата (извън учебния план). Колко пъти се случва някой да бъде хванат в крачка – че пълни главите на учениците с политическа пропаганда; че им разказва расистки неистини; че пробутва псевдонаука? Много пъти. 

Но, ако съсипването на образованието е започнато умишлено, то (съсипването) вече си тече по инерция. Хем някои си казват, че им е по-лесно така (в среда с необразовани), хем пък и не знаят какво да направят. Имам чувството, че в България мнозина държавни служители, министри, кметове, общински съветници и т.н. не само не искат да работят за България (заради сладката корупция), но също и не могат… дори да ги удари нещо по главата и да решат, че ей сега ще започнат вече да работят съвестно, няма да могат. Просто не могат. Не всички, разбира се.

Междувременно, телевизионният ефир е пълен с предавания, в които хората си пият телесните течности, продуценти канят индивиди с очевидни дефицити, защото били показвали „другата гледна точка“, без да им пука, че съзнателно разпространяват лъжи (повече дебили = повече гледания = повече пари). 

Няма отпор на щуротията, а децата са като попивателна. Защо трябва да се възмущаваме, че са двойкаджии или че резултатите от матурите са зле? Те не се раждат научени, някой трябва да ги научи, нали? А, ако самият някой, от когото зависи, е остър като 170-градусов ъгъл, как да стане това? А, ако добавиш към „остротата“ му и факта, че не му пука така или иначе? Ден да мине, друг да дойде, дреме му. Само дето пропускаме нещо много важно с тая иронична апатия, дето все махваме с ръка: „дреме ми“… пропускаме, че тези, на които сега няма кой да напълни главата със знания, утре ще са лекари, които ще ви лекуват, ще са икономисти и, не дай Боже – депутати, които да коват закони. А, да – и техните данъци ще ви плащат пенсиите. Така че… махването с ръка и „дреме ми“ може би не са много подходящи. 

Ето ви един пример за ненарочно (надяваме се) облъчване на децата с глупости. 

Добре описан от страницата „Наука и критично мислене“:

„Преди дни водеща новина на всички медии бе рекордно ниската средна оценка от матурата по БЕЛ. Разбира се веднага започнаха размишленията на какво може да се дължи това. Кой е виновен?

Разбира се МОН веднага избързаха да се застраховат и да прехвърлят отговорността на... пандемията, на дистанционното обучение. Може би те също са оказали влияние, но само те ли?

Аз лично бих скъсал дипломата на хората, съставили въпросите на матурата. Да вземем например въпрос 23 от матурата по БЕЛ. Не съм много сигурен какво общо има този въпрос с БЕЛ, защото той практически вменява на учениците едни неверни, откровенно грешни твърдения:

 - Че лимоните едва ли не са лекарства.
 - Че веществата "повишават имунната система".
 - Че хранителните вещества имат антивирусни свойства.

Практически всички отговори са грешни и ако отговоря както смятам, че е редно, ще съм с 3 точки по-малко... 

Нека напомня, че според EFSA (европейски регулатор) и въобще според всеки специалист в хранителните науки - храната не е лекарство, тя няма лечебни свойства и определено няма изразени антивирусни свойства. Защото изразът "елиминират вирусите" точно това вменява - наличие на антивурсни, терапевтични свойства. Но храната не инхибира вирусното развитие...

Дори виждаме нещо много по-страшно. Използван е изразът "повишава имунитета" в матура по БЕЛ, който е изпразнен от смисъл и съдържание, абсолютно грешен и говори по-скоро за една бедна езикова култура. Какво означава "повишава имунитета"? Повишава го на размер? Количествено? Увеличават броя на клетките на имунната система? Не, витамините и като цяло всеки компонент на храната запълват дефицити. При наличие на дефицити хомеостазата се нарушава и дори имунната ни система не функционира оптимално. При свъхконсумация и излишък някакви значими ползи не се наблюдават. 

И за финал ние пектин от лимони не си набавяме. Първо, защото той се съдържа в кората и албедото, които всички изхвърляме. А и лимоните най-често ги консумираме като лимонов сок в салати, чай и други. Албедото се събира от производители на пектин, за да го изолират и продават като сгъстител на мармалади.

По-отговорно другата година, Министерство на образованието и науката 

https://mon.bg/upload/35816/DZI-BEL-19052023.pdf“
 

Водещи новини

Още новини