Как плащаме на партии да ни отвращават от себе си

pixabay
share

Порочният кръг за финансиране на политическите партии у нас от общите ни пари в бюджета, предполага най-голяма част от тях да се харчат в предизборни кампании. Данъкоплатците осигуряват тези средства, без оглед на това дали са съгласни или не са. Но пък им остава утехата после да псуват наред и на воля всички, които им се натрапват в домовете от медиите, в които партиите си правят реклама.

Интересни данни за вложенията, които партийните формации правят, за да се рекламират в средствата за масово осведомяване предлага сайтът на Институт за развитие на публичната среда, с уточнението, че изследването им е направено към дата 13 март т.г..

За незапознатите да поясним, че самият сайт  е обновен като част от проект „Нови механизми за подобрена организационна комуникация”, реализиран с финансовата подкрепа на Исландия, Лихтенщайн и Норвегия по линия на Финансовия механизъм на ЕИП.

Според публикуваното, най-голяма сума са отделили Възраждане – 195 216 лв. Следват ги ГЕРБ-СДС със 184 809 лв. и ДПС с вложени 86 680 лв. Така трите коалиции формират около 54% от всички средства, вложени до момента за медийна реклама. Който се интересува, може да види кои формации какви пари със сключени договори са дали за свои медийни изяви в графиката, направена от сайта.

Според уважавания журналист и преподавател в УНСС Илия Вълков:

Няколко социологически проучвания показват, че кампанията почти не е променила мнението на избирателите за кого ще гласуват. Един от най-интересните за мен феномени на тези избори е телевизия "Евроком". Оказва се, че това е втората медия след БНТ ( 395 хил. лв.), която е взела най-много пари за политическа кампания - около 210 000 лева. По данни на "Отворен парламент" към 22 март, телевизията има договори с: "Възраждане" (близо 86 хил. лв.), БНС (33280 лв.), БНО (малко над 20 хил. лв) Левицата! (20 хил лв.), Вън от ЕС и НАТО (близо 17 хил. лв.), "Истината и само истината" (15300 лв.), БСП (6000 лв.), КОД (5700 лв.), Заедно (4000 лв.), НДСВ (2000 лв.). Все прогресивни политически сили.

За сравнение, на тези избори бутикова Нова телевизия е сключила договори за 8514 лева. На трето място е "24 часа" - около 127 хил. лв, следван от бТВ с малко над 85 хил. лв. Защо ли "Евроком" е толкова привлекателна медия?”

Важно е да се уточни, че партиите, разбира се, имат право да се разпореждат със своите законно регламентирани субсидии, както намерят за добре.

Според мен обаче би било по-интересно едно хипотетично проучване какъв процент от българските данъкоплатци са съгласни парите им да се харчат по този начин. Дали пък не е дошло време статуквото вече да проумее, че са нужни промени на досегашни закони, осигуряващи ни съмнителното удоволствие да гледаме и слушаме всички ялови политически диспути, които насаждат само омраза и разделения. За наша сметка. Защо организациите да не си плащат сами, а в политиката да влизат хора, които да харчат свои средства за собствената си реклама, вместо нашите?

Може пък това да върне към урните/машините поне част от избирателите, които отказват да гласуват, убедени в максимата на Марк Твен, че ако гласуването променяше нещо, нямаше да ни разрешат да го практикуваме.

Водещи новини

Още новини