Георги Гвоздейков: До 5-10 години трябва да се изравним със стандарта за спешна помощ в Европа

Булфото (архив)
share

България трябва да има 6 медицински хеликоптера до края на 2024 година. До 15 ноември е в ход процедурата по подаване на оферти за изграждането на този вид спешна помощ, обясни Георги Гвоздейков, който е директор на държавното дружество „Хелимед Сървисис“, ръководещо проекта за медицинска помощ по въздуха, предава БНР. 

След това ще се осигури и хеликоптер под наем, за да се приключи процеса по сертифициране и получаване на свидетелство за авиационен оператор за дейности от спешна медицинска помощ по въздух. Това е изискване на регламента. Първият хеликоптер трябва да има регистрация в България. Екипът му ще се обучава около 20 дни за работа с конкретното въздухоплавателно средство. След това ще се провеждат тренировъчни мисии, отбеляза Гвоздейков. 

По думите му дружеството работи с болници, които имат площадки за кацане. И добави, че тези, които нямат, проявяват интерес към изграждането им.

Министерството на здравеопазването е основният бенефициент по Плана за възстановяване и устойчивост и ще осигури покупката на 6 хеликоптера и изграждането на 6 оперативни бази на територията на България. МВР и системата на 112 също участват в проекта, както и транспортното министерство, уточни Георги Гвоздейков.

Обявиха обществена поръчка за доставка на първия медицински хеликоптер в България

Трябва да отчетем като успех, че поръчката вече е обявена, смята Гвоздейков.

„Надявам се в следващите 5-10 години да се изравним със стандарта на европейските държави, които са от нашия ранг. Поръчката за покупката на 6-те хеликоптера вече се финализира. Има подадена оферта, макар и да е една. Това е позволено от закона.  Нещата са в срок. Трябва да се вземат спешни мерки за обособяване на терените за 6-те оперативни бази и за проектирането им, обясни още той.

В България трябва да бъде създадено асоциация, която да даде пример за събиране дарения и за осъществяваме подобни каузи, убеден е директорът на „Хелимед Сървисис“.

Всички тези дейности в Европа се случват благодарение на общностите. Те работят в полза на обществото. Има и безпилотни дронове, които биха могли да транспортират органи, кръв, инструменти и медикаменти по-бързо по въздуха, отколкото обикновените линейки, обясни той.

Водещи новини

Още новини