Близо 4 000 водачи са засечени да шофират с превишена скорост през почивните дни. За различни нарушения на Закона за движение на пътищата са съставените над 120 акта.
"Много притеснително е, че след всяка акция имаме все повече хора, които са с превишена скорост и са наказани. Това означава, че превенцията не работи. Ако има превенция, няма да има толкова много глобени. Това е съществен проблем при правоприлагането в България. Смятаме, че трябва да се работи повече върху превенцията, отколкото да се търси как да се налагат глоби", каза Диана Русинова от Европейския център по транспортни политики в ефира на "България сутрин".
По думите ѝ на второкласните и третокласните пътища много често се забелязва проблем с пропускането на пътни знаци. Но добави, че въпреки това, повечето пъти засечените нарушители са по магистрали, където знаците се виждат много добре и е ясно какво е ограничението на скоростта.
"Глобите са помагали до момента, но все някога щяха да спрат. От над 20 години непрекъснато правим акции и глоби, но жертвите и наранените не са намалени толкова много. Трябва да работим повече с превантивния характер - да обучаваме системните нарушители, да ги контролираме и ако се налага, да не ги допускаме до пътя", отбеляза Русинова пред Bulgaria ON AIR.
Тя уточни, че шофьорите са склонни да превишават системно скоростта навсякъде, където мястото позволява.
Русинова коментира и пристигналата у нас модерна технология от лаборатория от Хърватия за измерване на маркировката на Северната скоростна тангента.
"Резултатите показват, че маркировката спешно трябва да се промени. На Западната скоростна тангента нещата са прилични, но лятото ще трябва и там да се подмени", каза събеседникът.
Тя информира, че в момента се организира първото обучение тренинг с МВР и областни управители на общини относно това как да се разпознават фалшиви пътни знаци и лоши маркировки, както и какви мерки могат да се предприемат и от кого.
"Рискът в момента по пътищата е изключително голям. Това се дължи до голяма степен на липсата на контрола. Трябва да се работи върху цялостното подобряване на средата - по-добър контрол, по-добра маркировка и инфраструктура. Пътищата се намират в много лошо състояние", заключи пътният експерт.