Вицепремиерът Калина Константинова е заръчала пълен набор от възможни проверки на държавни институции към "Български пощи" още с встъпването си като принципал. Това заяви в студиото на "Говори сега" новият изпълнителен директор на пощите Богдан Теофанидис.
От встъпването в длъжност на новото ръководство, по всевъзможни канали постъпва информация около кибератаката срещу дружеството, като всяко нещо ще се провери и ще се вземат съответните мерки, увери Теофанидис. Той изказа благодарност към служителите на пощите, които продължиха работа въпреки проблемите.
"Припознах се в мисията да реанимираме "Български пощи". Искам да благодаря на тези хора, които работят, въпреки това изключително ниско заплащане, с каузата за "Български пощи". Това не е просто един пазарен оператор, това е един безценен държавен капитал и институция", подчерта Богдан Теофанидис.
Основна цел на новото ръководство е финансовата стабилност на "Български пощи".
"Първото плащане, което аз ще разпоредя, е да възстановим онези 30%, които дължим на служителите си. Оттам насетне при първа възможност, когато идват приходи, те ще бъдат насочени към кредиторите и служителите", каза изпълнителният директор.
Той обясни защо през следващия месец пенсиите ще се изплащат на хартия.
"Първият ден на ръководството не приключи, докато не се уверихме, че няма никакъв друг вариант. Не е възможен смесен вариант - или за цялата страна трябва да бъде на хартия, или за цялата страна трябва да бъде електронно".
Теофанидис призова клиентите да не се струпват сутринта в първия ден от изплащането на пенсиите и да разпределят времето си, за да не се получава излишно напрежение.
Дружеството от години е недофинансирано, заяви още Богдан Теофанидис. Между 2011 и 2020 г. правителството се е разплащало за универсалната пощенска услуга с две години закъснение. Едва от началото на 2020 г започва да работи механизъм, по който се плаща авансово на пощите. Всичко дължимо до този момент обаче е разсрочено за плащане в продължение на 5 години - до 2025 г.
Всички сили в са впрегнати в това да се установи фактологията около кибератаката срещу "Български пощи" и да се възстановят услугите за обществото, заяви изпълнителният директор. Той не се ангажира с мнение относно това кой стои зад атаката, но уточни, че се доверява на експертите ни.
"Мисля, че тази хакерска атака като време е избрана да внесе максимално напрежение в обществото - точно покрай великденските добавки, при една от най-уязвимите групи - пенсионерите. Достигна до мен и че самата реакция в "Български пощи" може би не е била най-добрата, имало е някакво забавяне", каза Теофанидис.
Планът за възстановяване предвижда 10 млн. лв за основна дигитализация на "Български пощи" - ремонт на станции, енергийна ефективност, оборудване, сървърни системи, нов софтуер, допълни изпълнителният директор.