Общинският съветник Борис Бонев предлага в доклад до Столичния общински съвет /СОС/ от 1 май тази година обособяване на пешеходна зона на пл. "Св. Александър Невски" и части от улиците "Оборище", "Дунав", "11-ти август", "Шипка" и "15-ти ноември", в карето, заключено между бул. "Цар Освободител", бул. "Васил Левски", ул."Московска" и ул."Г.С.Раковски" и за въвеждане на ограничен достъп на всички МПС-та, денонощно.
Това е посочено в доклад на общинския съветник Борис Бонев, публикуван на сайта на СОС, който ще бъде разгледан на заседание на Комисията по транспорт към СОС на 31 януари /понеделник/.
Бонев посочва, че днес площад "Св. Александър Невски" и пространството наоколо е превърнато в денонощен паркинг и е заето от стотици паркирани автомобили. Съществена част от местата за паркиране са незаконно или полузаконно присвоени от служители на Народното събрание, както и от част от народните представители. Пластичното ползване на определеното от закона понятие "зона за охрана" не само показва желание за манипулиране на правилата и придобиване на привилегии за сметка на интересите на обществото, но и създава конфликти между гражданите, институциите и народните представители, подчертава Борис Бонев.
Постоянното движение и паркиране уврежда старите и красиви настилки от гранитни и жълти павета, площадното пространство е преградено от неприветливи антипаркинг стълбове и пътни знаци, а пешеходците са принудени да вървят по ръбовете на площада, далеч от красивия храм-паметник и по тесни и неравни тротоари. След като дълги години е бил трайно занемарен, днес площадът е отблъскващ и без функции, вместо да бъде притегателен за гражданите, посочва Бонев.
Той припомня, че през 2018 г. беше създадена подписка, подписана от повече от 16 000 души с настояване площадът около храма Св. Александър Невски да бъде изцяло пешеходна зона. Подобни са и препоръките на датския архитект Ян Геел, а целите които ще бъдат постигнати с извършването на трансформацията са част и от заложените цели във Визия за София и редица други стратегически документи и изявления и предизборни обещания на управляващите. Цялостният ремонт на площада, пък беше планиран още през 2014 г., но седем години по-късно, той все още не се е състоял, а съдбата му остава неизвестна, посочва Бонев.
Според доклада, Центърът за градска мобилност ще има срок от 30 дни от приемането на настоящото решение да прекрати договорите за ползване на паркоместа в режим на платено
паркиране на ППС "Служебен абонамент" по смисъла на чл. 63 от Наредбата за организация на движението на територията на Столична община. ЦГМ ще трябва до 1 май да премахне за сметка на дружеството поставените от него знаци, паркинг съоръжения и елементи в обхвата на пешеходната зона.
За да стане факт, предложението за обособяване на пешеходната зона, докладът на Борис Бонев трябва да бъде одобрен на заседание на СОС.