Ще се намали ли замърсяването на въздуха заради екостикерите на колите?

Bulphoto/архив
share

Екостикерите са добро решение, имайки предвид, че Европейският съюз е започнал наказателни процедури към България относно замърсения въздух и това е една от стъпките, която може да смекчи тези наказания. Това ще доведе до по-чист въздух в дните, в които има по-високо замърсяване и е една добра стъпка България да следва европейските примери, заяви пред БНТ автомобилният експерт Румен Дунев.

Всеки пункт сам преценява колко да вдигне цената, самият стикер оскъпява цената с 4 лева. Цената на прегледа не зависи само от стикера, коментира инж. Емил Панчев председател на СБА.

"Ако се направи една калкулация в дългосрочен план, един автомобил, който харчи по-малко, за десет години, само от разхода на гориво, той може да бъде "избит". В дългосрочен план новият автомобил би докарал на собствениците си много по-малко разходи. 17-19 годишни автомобили са най-използваните коли в България", допълни Румен Дунев.

Той подчерта, че новите автомобили не могат да покрият нормите, ако горивата не са качествени. Според него качеството на горивото има тенденция да се подобри, тъй като един чисто нов автомобил, зареден с некачествено гориво, не може да покрие изискванията, които са заложени. Той обясни, че автомобилите, които са с газова уредба, замърсяват по-малко.

"С чиповете, които са сложени в тези стикери, това е една дигитализация на автомобилния транспорт в България. Тази стъпка може да се надгради, в този чип да се вкарва още допълнителна информация, дали автомобилът има гражданска отговорност, да се вкарват всички разрешителни лицензии на товарните автомобили например", добави Румен Дунев.

Според инж. Емил Панчев въвеждането на екостикерите е в началото и омбудсманът Диана Ковачева засяга точно това, че остават много автомобили извън екостикера, като товарните автомобили, автобусите.

"Като цяло замърсяването на въздуха не зависи само от изгорелите газове. Целта на автомобилната администрация е да премахне възможността за манипулиране на годишния преглед. Всичко ще се предава автоматично. След 12 януари трябва всеки пункт да е вързан с автомобилната администрация", поясни инж. Емил Панчев.

Според Румен Дунев няма да може да има фиктивни прегледи, а това има голямо значение за пътната безопасност в България.

Инж. Панчев напомни, че към момента готовност за въвеждане на рестрикции за влизане в централната градска част има само в София.

От днес започва поставянето на новите екостикери на автомобилите до 3,5 тона

Водещи новини

Още новини