Кой и защо използва пътните строителни работници, които протестират и под дъжда? Защо в сферата на строителството на пътища се изливат толкова много пари, а качеството на пътните настилки в цялост продължава да е на много лошо равнище? Разговарям с експерта инж. Богдан Милчев, председател на Управителния съвет на Института за пътна безопасност. От 1995 г. до 2014 г. той е работил в системата на МВР. Бил е ръководител на столичната структура на КАТ в периода 2011-2013 г.
Имам два въпроса по повод на протестите на пътните строители. Когато някой не си изпълнява коректно подписани договори, то има клаузи в тях, с които се решават възникналите спорове и защо строителите не си заведат съдебни дела, за да си търсят по този ред правата? Няма нужда от показни циркове, заради нескопосните политики в бранша.
За мен не е обяснимо и защо служебното правителство отказа да направи международен одит за качеството на пътищата ни?! Ако това бе сторено, сега с пълно основание щяхме да питаме защо протестират строителите и какво точно искат.
Аз още през юни ходих на служебна среща с г-жа Виолета Комитова, министър на МРРБ и с г-н Бойко Рашков, министър на МВР и поставих въпроса за международния одит, за който преди това говореше и президентът Румен Радев.
Тъй като в България няма институция, която да одитира независимо, ние решихме да поискаме международен такъв. Строителите не бива да занимават цялата държава със себе си, а веднага да започнат съдебни дела. Иначе всички ние логично си мислим, че тези недоволства са политически инспирирани. В сферата на пътната безопасност има липса на политики и затова се правят бунтове.
Най-големият дефицит в политиката по строителството на пътищата ни е от прозрачност, професионализъм и почтеност. Тези огромни празнини са валидни за всички правителства досега.
Ние получаваме безброй сигнали за некачествени пътни настилки от гражданите от цяла България, които веднага препредаваме на МРРБ. Само че няма как да обясня на данъкоплатците, че хората от министерствата не желаят да работят. Аз от години предлагам да се направи оцека на риска на цялата транспортна система, за да знаем как се харчат парите за ремонти на пътищата. Никой обаче не ни обръща внимание.
Работниците, които протестират сега в центъра на столицата, са жертви на липсата на политики в управлението на пътната безопасност, на транспортната система. Всички ние сме жертви на дефицита на политики в управлението, в което са хора, които не знаят какви задания да дадат на експертите в държавата, които на свой ред да сложат в ред нещата.